La història recent de Renault ha estat marcada per apostes arriscades. Una de les més sonades va ser confiar en Alpine com l'estendard esportiu del grup. La idea d'unir tradició i competició semblava brillant, però el resultat ha quedat lluny de l'esperat. La mala ratxa en la Fórmula 1 i l'escassa identificació del client amb aquesta marca han fet que l'estratègia trontolli.
El record de Renault Sport continua molt viu. Durant anys, les sigles RS van ser sinònim de cotxes radicals, accessibles i emocionants. Models com el Clio RS o el Mégane RS van construir una legió de seguidors a Europa. La seva desaparició va deixar un buit que Alpine no va saber omplir. De sobte, Renault va passar de tenir una divisió esportiva clara a dependre d'un segell amb poca connexió amb el gran públic.

Alpine, aposta fallida de Renault
La transició es va notar fins i tot en els acabats. Els paquets RS Line van donar pas a les versions Esprit Alpine, una denominació que afegia un aire esportiu al disseny, però res més. Sota la carrosseria no hi havia motors potents ni xassisos pensats per gaudir al volant. Renault va apostar per la imatge, però va oblidar la substància.
El punt d'inflexió va arribar amb el final del Mégane tèrmic i l'estrena del Mégane elèctric. L'últim esportiu autèntic va ser el Mégane RS Ultime, que va tancar l'era Renault Sport de forma simbòlica. Des d'aleshores, els concessionaris de la marca han estat orfes d'un veritable compacte radical. Una decisió que va decebre els entusiastes i que va debilitar la identitat de Renault davant rivals europeus i japonesos.
Amb la sortida de Luca de Meo i la falta de resultats d'Alpine en la F1, la situació ha canviat. Renault sap que necessita una nova estratègia esportiva si vol recuperar el seu prestigi. Fabrice Cambolive, actual CEO, el va confirmar al Saló de Munic el 2025: la companyia treballa en diferents propostes i mostrarà avenços en els propers dotze mesos. Però adverteix que la clau estarà en quadrar costos i demanda abans de llançar una cosa definitiva.

Renault vol reconnectar amb el seu passat més esportiu
Alguns moviments recents apunten en aquesta direcció. El llançament del Renault 5 Turbo 3E, un prototip elèctric carregat de picades d'ullet al passat, demostra que la firma francesa busca reconnectar amb el seu llegat. Encara que el Clio 2026 no tindrà versió esportiva, Renault podria recuperar l'ADN RS en altres models del seu catàleg. El dilema està en l'enfocament: mantenir motors tèrmics o apostar per esportius 100 % elèctrics.
El que està clar és que Alpine no ha convençut. Ni els seus resultats esportius ni la seva projecció comercial no han estat a l'altura del que Renault necessita. Per això, la marca francesa ja pensa a desmarcar-se i recuperar el seu propi camí. La tornada d'una divisió esportiva pròpia no és només una possibilitat: és gairebé una obligació si vol reconnectar amb la seva història i amb un públic que encara recorda el que significaven les sigles RS.