Una de les decisions segurament més importants en la història de la Direcció General de Trànsit en els últims anys al nostre país va ser la que van prendre fa ja uns anys des d'aquest organisme, i no va ser cap altra que la de començar a implantar una sèrie de radars en diferents punts de la nostra geografia.

I és que, si bé és cert que la immensa majoria dels conductors opten per no excedir en cap cas la velocitat màxima permesa, especialment en autopistes i autovies, també ho és que són molts els que no compleixen aquesta norma, per això l'entrada en joc dels radars s'hagi convertit en una de les millors maneres de, d'una banda, conscienciar als conductors de la importància de mantenir la velocitat màxima permesa i, per un altre, caçar els infractors.

D'aquesta forma, sumant tots els radars al nostre país, és probable que se superi la xifra de 5.000, tenint en compte que la DGT compta amb més de 2000 i que cal sumar-los-hi també els radars en les comunitats autònomes de Catalunya, País Basc i Navarra, on les competències són internes.

Els radars de la DGT també funcionen de nit

En aquest sentit, una de les preguntes que es fan molts conductors és la de si aquests radars, especialment els fixos, funcionen igual durant el dia que durant la nit, tenint en compte que en no comptar amb llum solar seria lògic pensar que no tindrien la mateixa efectivitat.

Tanmateix, des de la DGT han deixat molt clar que, gràcies a comptar amb un sistema d'infrarojos, els entrenadors són igual d'efectius en les hores en què no hi ha llum solar, per la qual cosa els conductors han de respectar la norma tant de dia com de nit.

Sí que cal destacar, tanmateix, que els radars mòbils, és a dir, els radars que solen estar camuflats als cotxes de la guàrdia civil, són molt menys habituals en les hores nocturnes, així com el fet que l'helicòpter Pegasus, l'helicòpter de la DGT, tampoc no vola durant la nit en situacions normals mes allà d'una possible emergència o una cosa extraordinària.

No és casualitat llavors que, més enllà de la resta de normatives que s'han implementat en els últims anys, els radars s'hagi convertit en una de les millors eines perquè la mortalitat a les nostres carreteres hagi descendit de forma notable en els últims anys.