En aquestes dates són habituals els desplaçaments amb cotxe. Uns se'n van de vacances i d'altres tornen. I mentrestant, les visites al mecànic es multipliquen. Revisions, reparacions d'última hora, substitució d'alguns elements... En aquest món es mou Kike Ferrer, un mecànic que s'ha fet viral en TikTok per dir el que pocs s'atreveixen: la rendibilitat d'un taller no és tan alta com sembla.
La seva frase més contundent és que "l'amo d'un taller pot quedar-se amb un 20% del que factura". No més. I no sempre. Aquest percentatge és el resultat de restar totes les altres coses: salaris, lloguer, recanvis i una infinitat de despeses fixes. Si s'aconsegueix, insisteix Ferrer, és un "èxit total".

Un taller pot ser molt poc rendible si no hi ha una bona organització
Molts creuen que un taller és una màquina de fer diners. N'hi ha prou amb veure els cotxes esperant fora per pensar-ho. Però la realitat és una altra. Un negoci d'aquest tipus pot arribar a facturar un milió d'euros a l'any i, tot i així, no ser tan rendible. El truc no està en quant n'entra en caixa, sinó en quant queda net al final.
Ferrer recorda que hi va haver un temps millor. Abans de la COVID, els tallers van viure una època daurada. "Es guanyaven moltíssims diners", afirma. La pandèmia ho va canviar tot. Van pujar els costos, va baixar el consum i la gestió es va tornar més complicada.
El percentatge de benefici depèn de múltiples factors. No és igual un taller petit que un d'especialitzat en avaries complexes. Tampoc no és el mateix tenir molts clients de passada que contractes estables amb flotes d'empreses. El control de les despeses fixes marca la diferència. I aquí hi ha el gran repte.
@adriang.martin Ants es Gana Mucho Dinero (Entrevista En Mi Canal De Youtube) Link en La Descripció #taller #mecanico #coche #motor #emprendimiento #empresas #business #dinero #entrepreneur #businessowner #emprendedor #mecanica #mecanico ♬ so original - adriang.martin
Moltes vegades, la rendibilitat es queda en un 10% o menys
No tots els propietaris assoleixen aquesta rendibilitat del 20%. Alguns es queden en un 10%. D'altres, fins i tot menys. L'eficiència es converteix en la clau. Saber organitzar el personal, elegir bé els proveïdors, controlar l'estoc i ajustar cada despesa. Cada detall compta.
El testimoni de Ferrer resulta útil per als qui somien obrir el seu propi taller. La il·lusió està bé, però convé ajustar les expectatives. Perquè no es tracta de facturar molt, sinó d'administrar bé. I la mecànica, com qualsevol negoci, castiga els errors de gestió.
Un altre punt que subratlla el mecànic és la visió externa. Per al client, pagar una reparació sembla car. Però darrere d'aquesta factura hi ha sous, eines, formació constant i un local que no es manté sol. El que arriba a la bossa de l'amo és molt menor del que s'imagina. A tot això cal sumar una tendència cada vegada més present: els fabricants s'asseguren que els seus clients utilitzin els seus tallers. Ho fan oferint garanties esteses sota la condició de passar revisions en tallers oficials de la marca, així com dificultant el diagnòstic i reparació d'alguns elements en el moment de fabricar el cotxe. Dificulten l'accés a moltes peces, obligant els conductors a anar als seus centres.