El 2021 no ha estat un any especialment bo per a la indústria de l'automòbil a Europa. No eren pocs els que esperaven que, després d'un encara més complicat any 2020 marcat per la pandèmia del coronavirus, pels confinaments i, evidentment, per la important baixada del consum en general i també al sector dels cotxes, el 2021 fos un any millor.

Ho ha estat, però per un marge molt petit. A Espanya, per exemple, l'augment de vendes de 2021 a nivell general respecte a 2020 ha estat d'amb prou feines un 1 per cent, una pujada molt menor que, evidentment, ha tingut en la crisi de subministraments el seu pitjor aliat.

L'últim trimestre d'aquest 2021 ha estat en el que més s'ha notat l'escassetat de subministraments i la crisi per falta de semiconductors que ha afectat la indústria. Al desembre, de fet, la baixada ha estat d'un 18,72 per cent.

Una crisi en la qual, com és lògic tenint en compte el volum de vendes, les marques que ja pateixen en un mercat sa han patit més doni'l normal. Un bon exemple d'això és Mercedes, una marca ha perdut el tron de la macadura prèmium més venuda a nivell mundial després de cinc anys aconseguint-ho i que ha vist com BMW, que ha sortejat millor les diferents crisis, l'hi ha arrabassat.

Les xifres que posen a Jaguar, una de les marques prèmium històriques, contra les cordes

Però molt pitjor és la situació de macadures també prèmium o que s'apropen molt a les de luxe com és el cas de Jaguar. La firma de luxe de Land Rover, que des de fa anys forma part del gegant de l'Índia Tata Motors, ha passat un 2021 molt dur.

De fet, com ja molts sospitaven, una dada sobre aquest fabricant és la que evidencia que l'any passat ha estat un any per oblidar: Jaguar no ha aconseguit posar ni un dels seus models entre els 100 més venuts a Espanya.

És més, tal com podem veure en les xifres de vendes totals, la firma d'origen britànic ha acabat en una posició molt allunyada no ja tan sols dels primers llocs, sinó dels llocs rellevants: la posició número 34 en el rànquing general de vendes a Espanya.

En aquest sentit, a diferència d'altres marques que també estan patint com a Alfa Romeu o Suzuki, el catàleg de Jaguar a Espanya no és que sigui tan curt. Com veiem al seu configurador, són 6 els models que tenen a la venda els britànics al nostre país: dos SUV, un crossover, un esportiu i dues berlines.

Veurem si en aquest 2022 les xifres són millors per a Jaguar però, tenint en compte que la crisi de subministraments i de semiconductors no té un final proper, tot apunta que els anglesos continuen patint.