Les berlines, models clàssics que van triomfar durant el segle passat i a començaments dels 2000, tenen un futur realment negre. Les tendències de consum dels conductors i les dures normatives mediambientals que obliguen a les marques a electrificar els seus models han estat determinants en aquest canvi de paradigma. I ja són diverses berlines les que estan sentenciades.
La febre pels SUV és imparable. Les vendes dels tot camí augmenten, el que obliga els fabricants a centrar els seus esforços en aquest tipus de model. Ja siguin més grans o més petits, la majoria de companyies han sumat opcions SUV a les seves respectives gammes, alhora que han anat renunciant a altres segments. I el de les berlines és un dels que més està patint. La baixa demanda augmenta mentre els conductors continuen prioritzant la versatilitat dels SUV.
Les berlines estan condemnades a desaparèixer
Però la creixent demanda dels SUV no és l'únic hàndicap que estan tenint les berlines. El procés cap a l'electrificació també està sent clau. Això obliga els fabricants a implementar nous sistemes i tecnologies que encareixen els preus finals per al consumidor. I no s'han d'oblidar la crisi dels microxips i semiconductors, així com l'augment de preus en les matèries primeres i en l'energia.
Una sèrie d'inconvenients que han obligat a elevar els preus finals per al consumidor alhora que a reduir el marge de beneficis. El resultat és que les berlines han deixat de ser models tan rendibles com en el passat. I això està portant a les marques a renunciar-hi.
El Ford Mondeo és només la punta de llança del futur negre de les berlines
Un d'aquests models en escac i mat és el Ford Mondeo. La berlina de la firma nord-americana ja va abandonar el mercat dels Estats Units, on es coneixia com a Ford Fusion, i ara ha fet el mateix al mercat europeu. És un dels models sentenciats. Però no és l'únic. Els Opel Insingnia i Renault Talisman tampoc no han sobreviscut i han acabat sucumbint.

Una situació que no apunta a què vagi a canviar. I si ho fa, no serà per millor. Una cosa de la qual les marques són conscients. Per això cada vegada més marques renuncien a aquests models. I els qui no ho fan, aposten per altres estratègies com el reduir les gammes a la mínima expressió amb tal de concentrar les vendes en unes poques versions. Volkswagen, per exemple, ha renunciat a la versió convencional en la gamma del Passat. La pròxima generació només comptarà amb la versió familiar, el Variant.
En tot cas, les úniques marques que continuen apostant per aquests models són les prèmium. Aquestes les mantindran amb vida, ja que els seus elevats preus aconsegueixen mantenir un marge de beneficis raonable.
Però altres berlines com el Mazda 6 o el Kia Stinger també estan en el punt de mira. Fins i tot el Peugeot 508, encara que estigui a punt d'estrenar un rentat de cara. Hi ha seriosos dubtes sobre el que passarà més enllà d'aquesta renovació.