El Ford Focus ST deixarà de produir-se el novembre de 2025, tancant així un capítol clau en la història recent de la marca de l'oval. Amb la seva sortida del catàleg, Ford posa fi a un dels models més representatius de la seva gamma esportiva a Europa. El Focus, introduït al mercat el 1999 com a relleu de l'Escort, va ser una revolució en disseny, comportament dinàmic i tecnologia. La variant ST, llançada pocs anys després, va elevar aquest llegat oferint una proposta d'alt rendiment amb tracció davantera i un preu contingut.

Des de la seva primera aparició el 2002, el Focus ST va encarnar l'esperit dels esportius compactes: accessibles, potents i amb un enfocament pràctic. En les seves diferents generacions, va anar adoptant motors cada vegada més potents, des dels cinc cilindres turbo fins a l'actual 2.3 EcoBoost de 280 CV, que equipa la versió vigent. Aquest bloc, compartit amb el Mustang en algunes variants, permet unes prestacions destacables i es complementa amb un xassís afinat que prioritza la precisió de conducció, tot sense renunciar a un ús quotidià.

 

La decisió de Ford respon a un canvi estratègic a gran escala. El tancament de la planta alemanya de Saarlouis, on es fabrica el Focus, forma part d'un procés de reestructuració a Europa que ja s'ha carregat models com el Fiesta i el Mondeo. La gamma convencional de turismes està sent desplaçada per SUV i vehicles electrificats, amb un clar enfocament en plataformes modulars compartides i tecnologies de baixes emissions.

L'adeu al Focus ST i el futur incert del compacte esportiu

El cridaner en aquest cas és que el Focus ST no desapareix per falta de mèrit, sinó per un canvi de prioritats al mercat i en l'estratègia industrial de la marca. En un context on les regulacions mediambientals i la rendibilitat imposen noves regles, models com aquest han quedat relegats a un segon pla. Ford ha decidit concentrar recursos en la seva gamma SUV i en el desenvolupament d'elèctrics com l'Explorer EV o el futur Capri, sacrificant vehicles amb un fort valor simbòlic.

 

El buit que deixa el Focus ST és difícil d'omplir. La seva combinació de practicitat i prestacions ho feia especialment atractiu davant propostes més radicals o costoses del segment. No és cap secret que el mercat dels "hot hatch" ha perdut terreny davant els SUV esportius i els compactes elèctrics, però la desaparició d'un model tan assentat posa en relleu un gir definitiu en les preferències del públic i en les estratègies de les marques.

Amb la retirada del Focus ST, Ford tanca un cicle iniciat a finals dels anys 90, quan el Focus va canviar la percepció del compacte europeu. Encara que podria tornar en el futur en forma de model elèctric, el seu adeu actual marca el final d'una era en la qual l'esportivitat estava a l'abast de molts sense renunciar a l'ús diari.