És de sobres conegut que un dels principals objectius de la Direcció General de Trànsit així com dels organismes similars que té competències en comunitats autònomes com és la de Catalunya, en el seu cas el Servei Català de Trànsit (SCT), és el de millorar la seguretat a les carreteres i en els nuclis de població.
És per això que, més enllà de dur a terme diferents tipus de campanyes publicitàries per conscienciar els conductors dels diferents perills a les carreteres, aquest tipus d'organismes també recorren a les noves tecnologies per fer de les carreteres llocs molt més segurs per a tothom i cada un dels vehicles que circulen per elles.
En aquest sentit, no és que sigui precisament cap secret que, entre altres coses tenint en compte que els últims anys són cada vegada més els aficionats al ciclisme, els ciclistes són els més vulnerables a les carreteres, i que ja són molts els casos en els quals l'accident ha provocat molts disgustos.
La prova pilot amb Intel·ligència Artificial per protegir els ciclistes
Una de les mesures que pretén implantar el SCT està ara en fase de proves. Concretament en un punt de la N-145 que discorre entre la Seu d' Urgell (Lleida) i el Principat d'Andorra, un tram en el qual és molt habitual que comparteixin carretera vehicles i ciclistes i en el qual, a més, hi ha diversos túnels.
Precisament la prova s'està portant acabo en un túnel, on aquest organisme ha instal·lat una sèrie de càmeres a l'entrada que no fan cap altra cosa que detectar la presència de ciclistes de tal manera que, una vegada s'ha detectat aquesta presència, s'anuncia a les pantalles de l'entrada perquè els vehicles que entren tinguis molt clar que hauran de reduir la seva velocitat per no provocar un accident amb els ciclistes.
Respecte a com s'han d'avançar a ciclistes o situacions similars, al Reglament de circulació s'especifica que "s'haurà de realitzar la maniobra ocupant part o la totalitat del carril contigu de la calçada, sempre que existeixin les condicions precises per realitzar l'avançament en les condicions previstes en aquest reglament; en tot cas, la separació lateral no serà inferior a 1,50 metres. Queda expressament prohibit avançar, posant en perill ciclistes que circulin en sentit contrari".