Després d'una primera meitat d'any en la qual els preus dels carburants han oscil·lat entre xifres raonables, més semblants a les d'abans de la pandèmia, hem vist com s'han elevat de nou en les últimes setmanes. Un dels motius es deu a la inflació, que tampoc no deixa de pujar. No obstant això, no tot en depèn. La calor també té molt a veure amb la pujada de preus.

Així ho assenyala Tom Kloza, president del Servei d'Informació de Preus del Petroli. Segons l'executiu, l'escalada de preus té a veure amb les onades de calor que estan afectant bona part del món. La calor extrema estaria afectant en gran manera aquestes pujades en el cost per litre de gasolina o dièsel.

Les onades de calor són un dels motius pels quals el preu de la gasolina i el dièsel ha pujat a l'estiu

Això es deu que la calor afecta considerablement les refineries. "Les refineries es descomponen amb la calor extrema. És com fer funcionar un motor a temperatures molt altes durant molt temps", va assenyalar Tom Kloza.

engin akyurt unsplash gasolina gasoil benzina
engin akyurt unsplash gasolina gasoil benzina

Per entendre aquesta pujada de preus és necessari conèixer el procés del refinament del combustible. Tal com explica Andy Lipow, president de la consultora Asociados de Petroli de Lipow, per produir-lo, les refineries escalfen el petroli cru per descompondre les molècules, sotmetent-lo a temperatures d'entre 480 i 536 graus centígrads. Després d'això, el petroli s'ha de refredar per obtenir el producte que es llança en els dipòsits. I clar, dur a terme aquest últim procés quan les temperatures exteriors superen els 37 graus, és més car. "A mesura que fa més calor, tornar a refredar-se es torna cada vegada més difícil", apunta Lipow.

Un increment en el preu que acaba repercutint en la butxaca dels consumidors. Així mateix, durant l'hivern, el procés de refinament és més fàcil de dur a terme. Per això els preus baixen quan arriben els mesos més freds. No obstant això, els períodes de fred són cada vegada més curts, amb la qual cosa no sembla que aquest problema vagi a tenir fre en el futur.