Les marques xineses d'automòbils estan reconfigurant l'equilibri del mercat europeu amb una estratègia d'expansió global que ja comença a mostrar les seves conseqüències. Empreses com BYD, Chery, Great Wall Motor, OMODA o JAECOO no només han desembarcat a Europa amb catàlegs extensos de models híbrids endollables i elèctrics, sinó que ara apunten també l'Àfrica com a nova plataforma industrial i comercial. Aquesta doble ofensiva —comercial i productiva— posa en dubte la capacitat de reacció dels fabricants tradicionals.
A Europa, BYD ha consolidat la seva presència amb productes competitius en tecnologia i preu, recolzats per una elevada integració vertical que redueix els costos. Models com el Dolphin Surf o el Seagull han arribat al mercat amb preus molt per sota de la mitjana del segment, generant una pressió directa sobre les tarifes europees. Però el destacable en aquest cas és que l'ofensiva no es limita a Europa: L'Àfrica es perfila com un nou escenari clau per consolidar producció i distribució.
Sud-Àfrica, Namíbia i Botswana ja acullen operacions comercials de marques com Chery, OMODA i JAECOO, i es preparen pròximes incursions a Zàmbia i Tanzània. L'estratègia passa per oferir vehicles electrificats -PHEV o elèctrics cigars— amb preus que no superin els 19.300 euros, mantenint prestacions equiparables a models de marques tradicionals. Aquesta política de preus respon a les característiques del mercat africà, on el baix poder adquisitiu conviu amb un creixent interès per solucions de mobilitat modernes.
Àfrica com a trampolí industrial cap a Europa
El següent pas dels fabricants xinesos és traslladar part de la seva producció al continent africà. Chery ja ha declarat que estudia establir la seva pròpia planta a Sud-àfrica o assolir acords amb socis locals. BYD i Great Wall Motor segueixen estratègies similars, aprofitant el marc d'ajuts governamentals per impulsar la fabricació nacional. En paral·lel, s'espera la incorporació d'altres marques rellevants com DongFeng, Leapmotor, Dayun o Changan, ampliant el bloc asiàtic al continent.
L'Àfrica representa una oportunitat estratègica no només pel seu mercat intern, sinó també com a plataforma d'exportació. Les restriccions imposades per Europa i els Estats Units a les importacions des de la Xina han derivat en una deslocalització industrial tàctica. Amb més de mil milions d'habitants i una demanda creixent, el continent africà ofereix un entorn favorable per reduir costos logístics i esquivar les barreres comercials del mercat europeu.
Chery ja ha qualificat Sud-àfrica com a peça clau per a la seva expansió global, destacant la seva infraestructura i posició geogràfica com a porta d'entrada al continent. Aquesta lògica industrial multiplica l'amenaça que suposa l'expansió xinesa: no només es competeix en preu i tecnologia, sinó també en proximitat productiva i agilitat de distribució. Europa s'enfronta així a una reconfiguració del mapa automobilístic en la qual les marques xineses estan posicionant-se com actors principals, tant des de dins com des de les seves noves bases a l'Àfrica.