Al món de l'automòbil hi ha motors que transcendeixen generacions. Màquines que no només mouen cotxes, sinó que desperten passions. Un d'aquests era el cinc cilindres d'Audi, un bloc que es va convertir en símbol d'esportivitat i caràcter. Tanmateix, el que molts temien ja és oficial: desapareix per sempre.

La confirmació no va arribar de qualsevol font. Va ser el mateix Gernot Döllner, màxim responsable de la marca dels quatre cèrcols, que ho va anunciar al Saló de l'Automòbil de Munic. Els rumors portaven mesos circulant, però ara ja no queda espai per al dubte. El motor insígnia del RS 3 i del RS Q3 té els dies comptats.

Audi RS3

Les normatives anticontaminació es carreguen aquest motor mític d'Audi

La causa té nom i cognoms: la normativa Euro 7. Aquesta regulació d'emissions, que entrarà en vigor el 2026, ha posat punt final a un propulsor que semblava etern. Europa exigeix motors més nets i eficients, i mantenir aquest bloc suposaria costos enormes per a un període de vida massa curt. Com va assenyalar Döllner, "no té sentit" invertir en alguna cosa amb tan poc recorregut.

L'impacte ja és visible. Audi ha eliminat les versions d'alt rendiment en els Q3 i Q3 Sportback, deixant com a únic supervivent el RS 3 Sedán. Però fins i tot aquest model desapareixerà aviat. El final està programat i no hi haurà retorn. El comiat serà silenciós, sense successors directes.

Fins a 400 CV de potència i menys de 4 segons per fer el 0 a 100 km/h

El bloc de 2.5 litres TFSI amb cinc cilindres és molt més que un motor. És una peça d'enginyeria celebrada a tot el món. Amb 400 CV, una acceleració de 0 a 100 km/h en 3,6 segons i un so inconfusible, va marcar una era. Fins i tot va deixar empremta en el circuit de Nürburgring, on va aconseguir una volta de 7:33 minuts, tot un rècord en la seva categoria.

Models icònics com l'Audi TT RS o fins i tot el CUPRA Formentor VZ5 van portar a les seves entranyes aquest propulsor. El seu equilibri entre prestacions i fiabilitat el va convertir en un dels motors més respectats de la indústria. Però ni les seves xifres ni el seu llegat no han pogut contra l'estricta normativa europea. Per a Audi, la prioritat ara és avançar cap a l'electrificació i els híbrids endollables.

Audi TT

Així les coses, l'adeu és definitiu. El cinc cilindres no tornarà. El seu buit potser l'ocupa un motor híbrid, més petit i menys emocionant. Però el seu llegat ja està escrit en la història. Per a molts, l'últim gran motor de combustió d'Audi marxa per la porta del darrere, obligat pels temps, però deixant darrere de si una empremta inesborrable.