Va ser fa ja uns quants anys, concretament el 2016, quan la DGT ha decidit implantar un sistema d'etiquetes al nostre país, un sistema per classificar els diferents vehicles de les nostres carreteres partint del seu nivell de contaminació.

L'objectiu d'aquesta mesura no és cap altre que el de, a llarg termini, intentar evitar que els vehicles més contaminants no tan sols no accedeixin al centre de les grans ciutats on es concentra la immensa majoria de vehicles, sinó que acabin per desaparèixer definitivament de les nostres carreteres i així ajudar la transició ecològica.

En aquest sentit, si bé és cert que hi ha certs aspectes d'aquest sistema d'etiquetatge que han estat motiu de moltes crítiques, com per exemple el fet de què els vehicles híbrids endollables amb motors de combustió d'altes potències que contaminen molt una vegada s'esgota la bateria del motor elèctric tinguin l'etiqueta zero i que, al contrari, un petit utilitari o un urbà d'un motor de menys de 80 cavalls tingui l'etiqueta C, al final a poc a poc cada vegada són més els conductors que opten per fer-se amb un model nou que compti amb, sobretot amb l'etiqueta ECO de la DGT, una etiqueta que poden portar els cotxes que comptin amb motors híbrids, micro híbrids i amb GLP o GNC.

El canvi a Madrid a partir de 2024

A la Unió Europea tenen molt clar que la seva idea no és cap altra que la de potenciar la venda dels cotxes 100 × 100 d'elèctrics, per això, a partir de 2035, tret que canviïn la normativa, no es podran vendre a Europa cotxes que no siguin 100 × 100 d'elèctrics, i a partir de 2050 no podran circular per les carreteres del vell continent models de combustió.

És el que es refereix a Espanya, i en concret a Madrid, el nucli urbà més gran del nostre territori, a partir de l'1 de gener de 2024 no podran entrar a la capital espanyola tots aquells vehicles que no comptin amb cap tipus d'etiqueta, és a dir, els models més veterans i, per tant, els que més contaminen.

Aquest tipus de vehicles ja tenen prohibida l'entrada a les zones de baixes emissions, però serà a partir de l'1 de gener de 2024 quan ja no podran accedir a la capital a cap de les seves zones.