El Renault Arkana s'acomiada del mercat europeu després d'una trajectòria marcada per un ascens ràpid i un ocàs igualment pronunciat. Presentat inicialment el 2018 per a mercats emergents, el model va trobar una inesperada acceptació a Europa gràcies al seu format SUV cupè, una fórmula poc habitual en el segment generalista. El seu disseny distintiu, basat en una línia de sostre descendent i proporcions esportives, li va permetre diferenciar-se de la resta de la gamma i atreure un públic que buscava una alternativa estètica dins d'un mercat saturat de SUV convencionals.
Sobre la plataforma del Captur i amb una gamma de motors híbrids i microhíbrids, l'Arkana va aconseguir un equilibri entre estil, eficiència i habitabilitat. Tanmateix, després d'uns anys de bon rendiment comercial, la marca ha decidit cessar la seva producció definitivament a finals de 2026. El model ha desaparegut ja de diversos configuradors en països europeus, la qual cosa anticipa una retirada esglaonada. Renault no ha confirmat públicament el seu final, però la falta de renovació estètica i tecnològica el situa fora de la nova estratègia industrial del grup.
En aquest context, el nou Renault Symbioz assumirà el paper comercial que deixarà lliure l'Arkana. A diferència del seu predecessor, el Symbioz adopta un enfocament més clàssic en termes de disseny, ajustant-se als criteris actuals de racionalització de la gamma. La convivència de l'Arkana amb el Captur, ambdós en dimensions i preus similars, generava redundàncies que Renault ha optat per eliminar, prioritzant una oferta més clara i segmentada.
El final d'un cicle sense relleu directe
El que crida especialment l'atenció és que Renault hagi decidit no oferir una segona generació de l'Arkana ni tan sols en format reinterpretat. A diferència d'altres models que s'han adaptat al nou llenguatge de disseny del grup, com el Rafale o el nou Scenic, l'Arkana queda fora del procés d'actualització. Això evidencia un canvi de prioritats dins de la marca, centrat en electrificació i simplificació de l'oferta.
En aquest sentit, serà Dacia que assumeixi part de l'espai que deixa lliure l'Arkana, encara que des d'una altra òptica. La marca romanesa prepara un nou SUV compacte basat en el Bigster, que es convertirà en el seu model límit de gamma i que oferirà una opció més assequible per als clients que busquin un vehicle de mida generosa sense recórrer a marques tradicionals del segment mitjà.
A curt termini, l'Arkana continuarà a la venda fins a esgotar les unitats ja fabricades, especialment en mercats com l'espanyol. La seva retirada marca el final d'una proposta valenta que, encara que reeixida en el seu llançament, no ha aconseguit consolidar-se com una referència permanent. Es pot destacar que el seu concepte, entre l'aspiracional i l'accessible, va anticipar tendències que després van ser adoptades per altres fabricants, però la falta d'evolució i encaix en l'estratègia actual l'ha relegat a una sortida inevitable.