Molts conductors i conductores consideren que conduir per ciutat és més difícil que fer-ho en autovia o autopista. No obstant això, podríem considerar perfectament el contrari. Perquè quan anem per ciutat circulem més lent i tenim una millor referència de la resta de vehicles que circulen al nostre voltant. A més, circular per ciutat manté molt més nostra atenció, mentre que quan sortim a vies ràpides abaixem la guàrdia a causa que genera una sensació de seguretat que en tot moment és falsa.

Així mateix, pot ser que per ciutat es produeixin més sinistres. Tanmateix, els més greus sempre són els que es produeixen en autovies i autopistes. La velocitat es més gran i les possibilitats de sobreviure són menors. Una sèrie d'accidents que principalment es produeixen per cinc errors comuns que es cometen molt més sovint del que seria desitjable. Errors que ha publicat Autopistes, que ha realitzat un estudi on assenyala aquests cinc errors típics en les vies ràpides.

Autopistes emet un estudi amb els cinc errors més freqüents dels conductors a la carretera

Per realitzar l'estudi, Autopistes ha pres mostres de 28.936 vehicles lleugers i 8.768 vehicles pesats que han circulat per l'AP-68 i l'ha realitzat en col·laboració amb Intra.

DGT tráfic operació sortida estiu carretera cotxes desplaçaments / Foto: Efe
DGT tráfic operació sortida estiu carretera cotxes desplaçaments / Foto: Efe

El primer d'ells és, precisament, aquesta falta d'atenció. Baixem la guàrdia a causa d'aquesta falsa sensació de seguretat i ens distraiem al volant, ja sigui examinant un missatge al mòbil o manipulant el sistema d'info entreteniment. Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), un 32% dels accidents es produeixen per aquesta causa. I que a l'any es registren fins a 400 morts per utilitzar el mòbil. Tingues en compte que enviar un missatge suposa una distracció d'uns 20 segons en els que es poden recórrer fins a 600 metres. O que respondre una trucada suposa uns 8 segons, en els quals recorrem més de 250 metres.

Un altre dels errors ve donat per l'excés de velocitat. És molt habitual sobrepassar el límit establert, pensant que tenim el cotxe completament controlat. Però això redueix el temps de reacció i serà més difícil maniobrar davant de qualsevol imprevist.

El tercer error més comú és el de no senyalitzar els nostres moviments. I és que en ocasions sembla que hi hagi cotxes que no porten intermitents a l'hora de canviar de carril. Una cosa imprescindible per prevenir la resta de conductors de la carretera.

Un altre error comú és el de no respectar la distància de seguretat. Una cosa molt perillosa per com de ràpid que poden canviar les condicions del trànsit. Si no respectem la distància de seguretat podem provocar un accident en cadena si es produeix alguna frenada més endavant o de sobte ens trobem unes obres a la carretera.

Finalment, encara que no és una cosa tan freqüent com fa uns anys, encara hi ha conductors que no utilitzen el cinturó de seguretat. I no només el que condueix. Copilot i acompanyants posteriors tampoc no se'l posen en gaires ocasions. Val a dir que en aquest punt que el cinturó de seguretat redueix la possibilitat de morir al volant en un 90%.