La nova direcció de Twitter  d'Elon Musk permissiva amb certs discursos d'odi s'ha topat amb la Unió Europea (UE). El comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton, ha advertit a Twitter que malgrat abandonar el codi voluntari contra la desinformació afavorit per Brussel·les hauran d'aplicar les noves normes de serveis digitals si vol continuar operant a la UE."Pots córrer, però no et pots amagar", ha sentenciat. 

"Més enllà dels compromisos voluntaris, la lluita contra la desinformació serà una obligació legal sota la Llei de Serveis Digitals des del 25 d'agost. Els nostres equips estaran preparats per fer que es compleixi", ha explicat Breton a les xarxes. 

Aquest codi de pràctiques contra la desinformació, al qual segueixen adherides empreses com Google, Meta o TikTok, inclou compromisos voluntaris per evitar que els que disseminen informació falsa puguin rebre ingressos per publicitat i per reforçar les mesures que intenten impedir fenòmens com els comptes falsos, les granges de bots que amplifiquen missatges enganyosos o la suplantació d'identitat.

Gairebé una vintena de grans plataformes digitals amb més de 45 milions d'usuaris actius mensuals a la UE seran a partir del proper 25 d'agost les primeres que hauran de complir els nous requisits de transparència sobre el contingut a internet i lluita contra la desinformació. Si no ho fan, Brussel·les els podrà imposar una multa de fins al 6% de la facturació anual a nivell mundial. Aquestes empreses s'enfrontaran a requisits estrictes, com ara eliminar ràpidament els continguts il·legals, garantir que no s'adreça als menors publicitat personalitzada i limitar la difusió de desinformació i continguts nocius com el ciberassetjament. 

Què ha fet Twitter en favor de la desinformació?

Des de la compra de Twitter per Elon Musk el mes d'octubre passat per 44.000 milions de dòlars, la plataforma ha deixat d'advertir els seus usuaris sobre informació potencialment falsa difosa sobre la covid-19 i ha canviat la funcionalitat del check blau d'usuari verificat per convertir-lo en un model de subscripció sense filtres i no per distingir perfils rellevants amb la identitat verificada.

Musk i el fracàs de DeSantis

Elon Musk ha construït la seva carrera a través de presentacions de productes que, en molts casos acaben fent figa. Si bé a l'hora d'inventar es tracta d'una dinàmica normal, Musk s'entesta a fer-ho amb milers de càmeres davant. És el cas de la presentació de Ron DeSantis com a rival per Donald Trump a les primàries republicanes. Musk va aliar-se amb l'ultradretà governador de Florida perquè fes en la seva nova plataforma, Twitter, la seva presentació. Musk pretenia mostrar el seu suport a DeSantis i demostrar el bon funcionament de la plataforma després de mesos sota el seu control. Només va aconseguir el primer objectiu, ja que la presentació va ser un fracàs i Twitter no va funcionar com s'esperava.