Hamàs va perpetrar un atac sense precedents a Israel el passat 7 d'octubre. Com a resultat hi va haver més de 1.200 morts i uns 240 ostatges. D'aquests ostatges, alguns van ser alliberats durant els set dies de treva que van finalitzar el passat 1 de desembre. En total, es van alliberar prop de 100 ostatges per la banda d'Israel i uns 200 palestins que estaven empresonats, molts d'ells, nens i dones. Els esforços per allargar la treva més de set dies van ser intensos, però finalment, no es va aconseguir. Des d'aleshores hi ha hagut intents, sobretot, per part dels familiars dels ostatges que desitgen saber i recuperar els seus familiars. L'últim que hi ha sobre la taula és una negociació a Egipte entre Hamàs, Israel i també Qatar per intentar posar sobre la taula primer un alto el foc renovable per acabar amb un alto el foc definitiu que suposaria també la fi de la guerra a Gaza. El primer ministre d'Israel, Benjamin Netanyahu, no s'atreveix, de moment, a discutir què passarà a Gaza després de la guerra. El que sí que subratlla és que l'objectiu és destruir Hamàs. Aquest divendres els morts a la Franja de Gaza, per la resposta d'Israel a l'atac de Hamàs, ja superaven els 21.000.
Els familiars dels ostatges, però, cada vegada tenen menys paciència i estan més neguitosos. Fa molts dies que no tenen contacte amb ells. Des d'ElNacional.cat, hem pogut parlar amb Diego Engelbert. La seva germana Karina, el seu marit Ronen i les seves dues filles del quibuts Nir Oz van ser segrestats el passat 7 d'octubre. Karina i les dues filles van ser alliberades en un dels intercanvis. Però Hamàs no ha retornat el cos de Ronen, que és mort.
"El dissabte dia 7 va començar tot a dos quarts de set del matí. A tot Israel. Jo no visc al quibuts, sinó en una ciutat al centre del país, però sortia fum del WhatsApp de la família. Vaig trucar a la Karina, i em va dir que en Ronen havia sortit a ajudar a la gent. Al cap d'una estona, cap a dos quarts de deu, la vaig trucar una altra vegada. Vaig sentir crits, va dir-me que els terroristes havien entrat a casa. La trucada va durar 5 segons i fins el dia 27 de novembre, que les van alliberar, no havíem tingut més informacions, ni notícies, ni res", explica.
"Els dies passaven i no sabíem si estaven vius o morts, si mengen, si estan sans o què passa. Després el dia 27 ens truquen els de l'exèrcit i ens diuen que ens havíem de preparar per veure-les. Ens van dir que Yuval —la filla menor, d'11 anys— estava ferida", detalla. "Va tenir una ferida a la cama, la van operar dues vegades. Ara a Israel ja ha passat una altra operació. En necessitarà diverses per recuperar la cama".
El dia del segrest: caos i trasbals
"Karina ens va explicar que va sortir de l'habitació segura amb un ganivet per despistar, defensar la casa. Però se la van emportar. Després es van endur a les dues nenes, les van pujar a una furgoneta i les van portar a Gaza. Van xocar i del xoc s'hauria disparat alguna arma que va ferir a Yuval. Les tres estaven soles, després de 23 dies les van ajuntar. No sabien res, no van tenir contacte, estaven separades", relata. "Els sembla que estaven al mateix poble, però no al mateix lloc. Karina explica que estava en un soterrani. Elles estaven als hospitals i després als túnels també".
Físicament, destaca, Yuval és la que està més ferida. "Necessitarà ara estar un mes i mig en repòs i després més operacions". "A en Ronen el van matar i van robar el seu cos. El cos d'en Ronen el té Hamàs". Engelbert comenta que la situació és molt difícil i complexa, però que ho estan intentant tot per les nenes. "Les tres han començat les seves vides de zero". "Sense pare, sense marit, sense casa. L'únic que tenen de material és una mica de roba".
"Ara estan amb psicòlegs i psiquiatres, rebent molt d'escalf de la família i amics", insisteix. "No hem acabat la lluita perquè volem recuperar el cos i molts amics que estan a Gaza, fa falta treure'ls d'allà. No pararem com a família ni com a poble, perquè els segrestats tornin". Així i tot, subratlla que la seva germana és una "lleona". "Va superar el càncer fa uns mesos i se'n sortirà. Les seves filles també. Farem tot el que calgui perquè tirin endavant", conclou.