El Toblerone és la xocolata suïssa per excel·lència, o almenys ho era fins ara. Suïssa obligarà la marca a retirar la imatge de la muntanya Cerví dels seus paquets. La ciutat de Berna ha estat el principal lloc de producció de Toblerone al llarg de la història, però Mondelēz, l'empresa propietària de la marca, va anunciar el juny de l'any passat que a finals de 2023 traslladaria part de la producció a Eslovàquia, un moviment que li costarà la denominació "suïssa". Segons una norma del país introduïda l'any 2017, l'ús d'indicadors de "fet a Suïssa" o d'iconografia nacional està restringida a productes alimentaris amb un 80 % dels ingredients originaris de Suïssa. Un percentatge que, en el cas de productes lactis com la xocolata augmenta al 100 %. 

Toblerone diu adeu al Cerví

La bandera de Suïssa es considera un símbol associat a la "marca suïssa", i per tant es restringeix el seu ús, però també ho és el Cerví, o Matterhorn, en alemany. Així doncs, Toblerone haurà de retirar el reclam de "xocolata suïssa", que substituirà per la frase "fundat a Suïssa", i també la muntanya dels Alps que amaga l'os de Berna a l'interior, que reemplaçarà per un logo modernitzat amb "el contorn simplificat d'una muntanya que vagi amb consonància amb l'estètica geomètrica", segons ha informat la companyia. Sembla que, amb tot, Toblerone sí que podrà mantenir el seu element més reconeixible. La forma de piràmide que caracteritza aquestes rajoles, i que amb tota probabilitat, també està inspirada en la muntanya Cerví. L'embolcall groc, les lletres vermelles i l'os de Berna, també es mantindran.

Només caldrà veure si el nou disseny de la muntanya s'allunya prou del Cerví per a rebre el vistiplau de les autoritats suïsses. Amb tot, sembla difícil que entre la població es deslliguin les muntanyes alpines de Toblerone i la companya confia que el canvi no tindrà cap impacte negatiu en les vendes. Mondelez va explicar a la BBC que el motiu pel qual traslladaran part de la producció és per "donar resposta a l'increment de la demanda mundial i per fer créixer la marca Toblerone en el futur".

 La clàssica xocolata amb llet, mel, torró i ametlla va ser creada l'any 1908 per Theodor Tobler, però no va ser fins a la dècada de 1970 que es va començar a fer servir el logotip del Cerví. Abans, l'os de Berna en solitari o l'àguila havien estat els logos principals de la marca. El nom de Toblerone va sorgir de la combinació del cognom del fundador, Tobler, i la paraula torró en italià, "torrone".