El primer ministre britànic, Boris Johnson, va anunciar aquest dimarts que el Regne Unit prohibirà la venda de nous automòbils i furgonetes amb motors dièsel i gasolina a partir de 2030, deu anys abans del que es preveia fins ara.

Els vehicles híbrids capaços de recórrer "distàncies significatives sense emetre diòxid de carboni" continuaran a la venda fins a 2035, va avançar en un comunicat el Govern, que preveu invertir 1.300 milions de lliures (1.450 milions d'euros) a accelerar l'expansió de punts de recàrrega elèctrics.

La cimera del clima

La mesura és part d'un pla mediambiental estratègic, els detalls del qual es donaran a conèixer avui, dimecres, amb el que Johnson vol "crear i recolzar" 250.000 llocs de treball al Regne Unit, que el proper any acollirà a Glasgow la cimera del clima COP26.

Durant la pròxima dècada, l'Executiu britànic preveu mobilitzar 12.000 milions de lliures (13.390 milions d'euros) en inversions públiques cap a sectors que contribueixin a l'objectiu d'assolir zero emissions netes de diòxid de carboni el 2050.

"Malgrat que aquest any ha pres una direcció molt diferent de la que esperàvem, no he perdut de vista els nostres ambiciosos plans", va declarar Johnson, que va subratllar la seva intenció que l'impuls de l'economia verda tingui efectes en el conjunt del país.

Una "revolució industrial verda"

"La nostra revolució industrial verda rebrà l'energia de les turbines de vent a Escòcia i el nord-est (d'Anglaterra), estarà impulsada per vehicles elèctrics fabricats a les Midlands (centre d'Anglaterra) i per les últimes tecnologies desenvolupades a Gal·les", va afirmar el primer ministre.

El Govern assegura que ha mantingut "extenses consultes" amb fabricants i venedors de vehicles abans d'anunciar el futur vet als motors dièsel i gasolina.

El Regne Unit "ja fabrica una proporció significativa dels vehicles elèctrics a Europa", destaca l'Executiu, que ajudarà a més la indústria amb una inversió de 500 milions de lliures (560 milions d'euros) en quatre anys per impulsar el desenvolupament de la producció de bateries.

Subvencions per comprar els vehicles

També preveu atorgar 582 milions de lliures (650 milions d'euros) en subvencions per rebaixar el preu i estimular la venda de vehicles de zero o "ultrabaixes" emissions.

L'organització ecologista Greenpeace UK va declarar que la prohibició anunciada pel Regne Unit marca un "punt d'inflexió històric a les accions climàtiques".

"Si bé el canvi cap als vehicles elèctrics no és una panacea, vetar els nous (cotxes) contaminants de gasolina i dièsel el 2030 pot encarrilar al Govern cap al compliment dels seus compromisos climàtics", va afirmar Rebecca Newson, responsable del departament de Política de Greenpeace al Regne Unit.

El full de ruta mediambiental de deu punts que va avançar Johnson preveu així mateix quadruplicar durant la pròxima dècada la quantitat d'energia eòlica "offshore" que produeix el Regne Unit, fins a 40 gigawatts (GV).

També s'impulsarà l'ús d'hidrogen com a combustible per a la indústria, el transport i la generació de calor a les llars, amb fins a 500 milions de lliures (560 milions d'euros) i es dedicaran 525 milions de lliures (585 milions d'euros) al desenvolupament de plantes i tecnologia nuclear.

El Regne Unit aspira a més a convertir-se en un "líder mundial en tecnologies per capturar i emmagatzemar emissions nocives", i es marca com a objectiu haver recuperat 10 megatones (MT) de diòxid de carboni el 2030.