En els últims dies, els viatges del president del Consell Europeu, Charles Michel, han estat notícia. Tot i que per la seva posició i el seu càrrec el més normal és que viatgi arreu del món, el diari francès Le Monde, l'ha acusat de ser un malgastador i de destinar massa diners als seus desplaçaments. El mitjà detallava que la partida de les despeses de viatge de Michel i de les delegacions que porta, que inclouen a membres del seu gabinet, personal de protocol, serveis de seguretat..., estaria situat al voltant de 1,9 milions d'euros. Tres vegades més que els seus antecessors al capdavant del Consell, que gastaven una mitjana de 500.000 euros en els viatges. En aquest sentit, el diari francès ha indicat en un article recent que la seva voluntat és tenir molt més protagonisme a nivell internacional, motiu pel qual ha optat per multiplicar els seus viatges. A més, els desplaçaments sovint es fan en avions privats, fet que no només fa créixer la despesa, sinó també l'impacte mediambiental dels seus moviments. 

Desplaçaments en avions privats: cars i nocius per medi ambient 

El contingut de l'article de Le Monde és molt dur amb el president del Consell Europeu, tant, que fins i tot els seus assessors han hagut d'explicar els motius d'aquest increment de les despeses per viatge. "A Brussel·les es parla del gust pels viatges de Charles Michel. Des de la pandèmia de la covid-19, el president del Consell Europeu s'ha convertit en un autèntic rodamon. De Nova York a Pequín, de Phnom Penh a Johannesburg, de Doha a Tòquio, passant per Berlín, París o Praga, recorre el planeta. A les institucions, diplomàtics i funcionaris se senten ofesos pels "costosos" viatges de l'antic primer ministre belga. La premsa especialitzada en afers comunitaris, que Charles Michel i el seu entorn consulten amb angoixa cada matí, es fa ressò habitualment d'aquestes crítiques", explica el mitjà francès, que destaca també l'ús d'avions privats per part del polític, "molt cars i perjudicials pel que fa a la petjada de carboni". 

En aquest sentit, a través dels seus portaveus, Michel ha desmentit al diari francés la informació sobre les seves despeses excessives pels seus viatges de feina. Així, ha negat les acusacions, contextualitzant-les, ja que la seva ja de per si "intensa activitat internacional", encara s'ha incrementat més després de la guerra d'Ucraïna, quan els seus desplaçaments s'han multiplicat. Així, l'equip del president del Consell Europeu ha reivindicat el seu protagonisme en l'escenari diplomàtic, "perquè també està cridat a representar a la Unió Europea a l'exterior, com preveu el Tractat de Lisboa". Un paper que consideren especialment rellevant en la "situació internacional que estem vivint, marcada per la guerra d'Ucraïna", segons han puntualitzat, en aquest cas, al diari belga Le Soir. 

El pressupost en viatges es dispara un 27,5% més 

Les explicacions no acaben de convèncer el mitjà francès, que recull la informació del diari Politico, segons la qual pel 2024, el pressupost de Michel, en procés de aprovació, ascendeix a 2,6 milions d'euros, un 27,5 més que el 2023.  Aquest augment s'explica "principalment", indica la Secretaria General del Consell en una nota de l'1 de març, per la "intensa activitat internacional" de Charles Michel "després de la guerra d'Ucraïna". "Hem d'explicar a tercers països les nostres sancions contra Moscou i lluitar contra la narrativa de Putin que assegura que som els responsables de la inflació", detallen. Durant una reunió dedicada al tema el 9 de març, nou països, entre ells Alemanya, Itàlia i Polònia, van demanar, no obstant això, "aclariments" sobre aquest augment, mentre Àustria i Eslovàquia feien referència als "problemes d'imatge" que pot provocar aquest estil de vida en un context econòmic complicat per la majoria de la població de la UE.