Els ciutadans de París van ser convocats a les urnes el passat diumenge en un referèndum per decidir el futur dels vehicles més pesants a la capital francesa. El 54,55% dels votants ho han fet a favor de triplicar el preu de l'aparcament dels SUV, proposta que va presentar la mateixa Alcaldia de París. Els vehicles afectats per aquest augment de preu serà aquells tèrmics o híbrids que pesin més d'1,6 tones i els elèctrics que superin les 2 tones. Quan entri en vigor la mesura, aquests mitjans de transport veuran triplicat el preu de l'aparcament: fins als 18 euros per hora als districtes més cèntrics de la ciutat i 12 als més perifèrics. Segons els càlculs de la municipalitat, París ingressarà 35 milions d'euros suplementaris per aquest concepte.

Es tracta d'una victòria per a l'alcaldessa socialista de París, Anne Hidalgo, que en la seva croada contra els vehicles SUV havia abanderat aquesta mesura. Aquests cotxes més grans i amples que els utilitaris són un èxit de vendes els darrers anys, no només a França, sinó arreu d'Europa. Hidalgo sosté que pesen 200 quilos més i fan 25 centímetres més que els utilitaris, cosa que unida al seu èxit de vendes, ha incrementat la contaminació a les ciutats alhora que ha reduït l'espai. Dels 975 quilos de mitjana que pesava el parc automobilístic el 1990 s'han passat als 1.233 actuals, indica l'Ajuntament.

Hidalgo portarà ara aquesta mesura al ple municipal, que l'haurà de ratificar abans que entri en vigor, però sembla poc probable que no avanci després del suport popular rebut. Un suport que té lletra petita, ja que el referèndum ha punxat pel que fa a la participació. Dels 1,3 milions de ciutadans convocats a les urnes, només hi ha assistit el 6%, segons informa EFE

Oposició a la mesura 

Malgrat la victòria a les urnes, la iniciativa no ha estat exempta de polèmica, perquè l'alcaldessa va deixar fora de l'obligació als residents, cosa que pràcticament li garantia la victòria a la consulta, però per als crítics posa de manifest que darrere no hi ha la voluntat ecologista que esgrimeix. "No és una mesura contra la contaminació, és populisme ecologista", va indicar el president de l'associació 40 milions d'automobilistes, Pierre Chasseray, a un diari local. Hidalgo ha marcat la seva política municipal per la pacificació de la ciutat, la qual cosa li ha valgut elogis i retrets. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!

🌳 Si a més a més vols estimar la teva petjada de carboni que generes el teu dia a dia visita la calculadora de la comunitat GreeN d'El Nacional i tindràs una estimació en dos minuts.