El gegant del gas rus Gazprom ha anunciat aquest divendres que el proper 31 d’agost detindrà durant tres dies el bombeig de gas a Alemanya a través del Nord Stream per dur a terme el servei tècnic de l’única instal·lació de bombeig en funcionament. “El 31 d’agost de 2022, el Trent 60, únic equip de bombeig operatiu, es detindrà durant tres dies per dur a terme feines de servei tècnic i manteniment rutinari”, segons ha informat l'empresa a través del seu canal de Telegram. Segons Gazprom, “el conjunt de feines d'acord amb el contracte vigent de servei tècnic es durà a terme juntament amb especialistes de la companyia Siemens”.

“En correspondència amb la documentació tècnica de la companyia Siemens, cada 1.000 hores és necessari dur a terme un manteniment tècnic de l’equip que inclou la revisió del xassís per detectar fissures, deformacions, taques de cremades”, a més de la inspecció d’altres sistemes de l’equip, ha indicat l’empresa. Quan concloguin les tasques de manteniment, el bombeig de gas serà restablert fins al nivell previ al cessament de les operacions, de 33 milions de metres cúbics diaris.

La companyia Gazprom ja havia anunciat el passat 27 de juliol una retallada del bombeig de gas a la cinquena part de la capacitat del gasoducte, una decisió que a Alemanya s’interpreta com un moviment de guerra per part de Vladímir Putin. Els russos han anat reduint progressivament el bombeig pel Nord Stream amb l’excusa de problemes tècnics i la necessitat de reparar les turbines Siemens del gasoducte.

Per altra banda, Moscú ha suggerit més d’una vegada que aquesta situació podria resoldre’s amb la posada en marxa del Nord Stream 2. Aquest gasoducte mai no es va posar en marxa perquè Alemanya va congelar la seva certificació el 22 de febrer, el dia següent que Rússia reconegués la independència de les autoproclamades repúbliques populars de Lugansk i Donetsk, i dos dies abans que Rússia iniciés la invasió d’Ucraïna.

Des de finals de juliol que Europa respira alleugerida, però no en excés. El gasoducte Nord Stream va reactivar el seu flux de gas cap a Alemanya, però només al 30% de la seva màxima capacitat. Des de l’11 de juliol el gasoducte estava aturat per tasques de manteniment. El terç del gas que consumeix Alemanya prové del subministrament rus i aquest gasoducte és la seva principal porta d'entrada. Aquestes xifres justifiquen les preocupacions del govern alemany, que ja havia hagut d'afrontar retallades en el subministrament per part de Rússia anteriorment. Les retallades es van produir justament després de la invasió russa a Ucraïna, malgrat que l'empresa russa la va justificar al·legant problemes tècnics.