Els atemptats a l'aeroport de Brussel·les van posar en dubte la seguretat a Bèlgica i van fer tremolar el govern del país. Avui s'ha produït la primera dimissió. Es tracta de la ministra belga de Mobilitat, Jacqueline Galant, que ha dimitit a causa de les crítiques suscitades a la seva gestió pels errors de seguretat dels aeroports belgues. 

L'any 2015 la Comissió Europea va alertar a Bèlgica de què hi havia mancances en la seguretat als diferents aeroports del país, inclosos els internacionals com el de Zaventem, on hi van haver els atemptats el passat 22 de març. Però tot i aquest advertiment, el govern no va prendre'n mesures. 

La ministra va negar saber-ho

En un primer moment tant la ministra de Mobilitat com el primer ministre belga, Charles Michel, van afirmar que el Ministeri no va tenir accés a aquests informes. No obstant això, uns documents publicats per diversos diaris, entre ells Le Soir i La Libre Belgique, proven que Galant sí que era conscient de les deficiències advertides des de la CE i que fins i tot va assistir a reunions on es van abordar aquests informes. Tot i això, no es van prendre'n mesures al respecte.

En una compareixença pública, Galant ha explicat que, a causa de les crítiques sobre la seva gestió, "ja no podia treballar amb serenitat" i que "és l'interès del ciutadà el que prima, i si això implica que renunciï al meu mandat, ho faig". La seva dimissió ja ha estat acceptada pel primer ministre belga, el liberal Charles Michel, i pel Rei Felip de Bèlgica.

El diari Le Soir va avançar que ha estat Michel qui durant una reunió bilateral ha exigit a la ministra que dimiteixi perquè considera "inacceptable" que no comuniqués al Parlament belga les deficiències a les que feien referència els informes de la CE. A més el primer ministre ha confirmat en roda de premsa que la dimissió de Galant es deu "als documents publicats per la premsa que certificaven que (Galant) havia tingut accés als informes de la CE sobre seguretat aèria".

Controls de seguretat

La CE va alertar en dos informes, un el 2011 i l'altre el juny de 2015, de "greus deficiències" en el control de la seguretat dels aeroports belgues, entre ells el de Brussel·les. El portaveu comunitari de Transports, Jakub Adamowicz, ha explicat avui que aquests informes són fruit de les deficiències que els agents europeus detecten durant controls no anunciades a la xarxa d'aproximadament de 800 aeroports comunitaris.

Uns 110 agents visiten aeroports de la UE per veure si les mesures de seguretat funcionen en la pràctica i si hi ha deficiències s'aplica un mecanisme de rectificació en virtut del qual les autoritats nacionals i aeroportuaris han de corregir la situació en una data límit establerta. A Bèlgica s'han realitzat 14 inspeccions entre 2004 i 2014 d'aquest tipus, incloses algunes de seguiment, segons va explicar, i va recordar que aquests sistemes contribueixen a que la UE "tingui el major nivell de seguretat aèria" en els aeroports.