El president francès, Emmanuel Macron, ha dit que l'objectiu d'Israel de lluitar contra el terrorisme no significava que hagués d'aplanar Gaza, referint-se a la seva resposta a l'atac de Hamàs el 7 d'octubre. "No podem deixar que arreli la idea que una lluita eficaç contra el terrorisme implica arrasar Gaza o atacar indiscriminadament les poblacions civils", ha dit Macron a l'emissora France 5, en una entrevista. El president francès ha demanat a Israel "que aturi aquesta resposta perquè no és apropiada, perquè totes les vides valen el mateix i les defensem".
Tot i que ha reconegut "el dret d'Israel a defensar-se i lluitar contra el terrorisme", Macron ha posat èmfasi en el fet que França ha demanat la protecció dels civils i "una treva que condueixi a un alto el foc humanitari".
La resposta d'Israel a l'atac de Hamàs
La guerra més sagnant de la història de Gaza va començar quan Hamàs va atacar Israel el 7 d'octubre, i va matar unes 1.140 persones, la majoria civils, i segrestant unes 250, segons un recompte de l'AFP basat en xifres israelianes. En resposta, Israel va iniciar un bombardeig implacable juntament amb una invasió terrestre. Hamàs ha dit dimecres que 20.000 persones han estat assassinades a Gaza, principalment dones i nens.
Macron ha criticat repetidament l'execució de la campanya per part d'Israel, advertint a principis d'aquest mes que el seu objectiu declarat d'eliminar Hamàs podria trigar una dècada i avivar “el ressentiment de tota l'opinió pública a la regió”.
En la seva intervenció a la conferència climàtica Cop28 a Dubai, ha dit que les autoritats israelianes necessitaven “definir amb més precisió” els seus objectius a Gaza, i ha afegit que la resposta adequada a un grup terrorista no era “bombardejar la totalitat de les capacitats civils”.
“Estem en un moment en què les autoritats israelianes hauran de definir amb més precisió el seu objectiu i l'estat final desitjat. La destrucció total de Hamàs, què és? Algú creu que sigui possible? Si això és tot, la guerra durarà 10 anys i no crec que ningú sàpiga com definir seriosament aquest objectiu”, ha destacat a Dubai.
Macron ha estat acusat de no seguir una política clara sobre el dret d'Israel a l'autodefensa, acusació rebutjada pels seus aliats, que diuen que la seva política ha estat consistent i s'ha desenvolupat a mesura que es van desenvolupar els esdeveniments. El seu suport aparentment incondicional a Israel després dels atacs de Hamàs del 7 d'octubre va decebre els dirigents àrabs, així com alguns diplomàtics francesos, acostumats que París adoptés una política cap a Israel més independent de Washington. Les seves crítiques creixents a Israel ara corren el risc d'alienar els israelians.
Les converses per un intercanvi d'ostatges acaben "sense acord"
Les perspectives d'un acord d'intercanvi que impliqui l'alliberament de més ostatges són incertes. Hamàs ha posat sobre la taula que no discutiria res que no fos el final total de l'ofensiva d'Israel a Gaza. En aquest sentit, el líder de Hamàs, Ismail Haniyeh, ha visitat Egipte aquest dimecres per primera vegada en més d'un mes per mantenir converses amb funcionaris egipcis que busquen intervenir en una altra treva.
Reuters ha informat també que una font ha dit que els representants estaven discutint intensament quins dels ostatges encara retinguts per militants palestins a Gaza podrien ser alliberats en una nova treva i quins presoners palestins Israel podria alliberar a canvi. Tot i això, la reunió amb Haniyeh ha acabat “sense resultats”, segons hauria dit funcionari palestí a la BBC.