Cada any, més de 300.000 europeus s'embarquen en l'aventura d'explorar Europa amb tren amb un bitllet únic, el popular Interrail, que permet viatjar fins a un mes a un preu molt atractiu i que podria convertir-se en una medicina per curar l'euroescepticisme.

La proposta de regalar aquest bitllet a tots els europeus que compleixin 18 anys, formulada pel Grup Popular Europeu, es va colar aquesta setmana en el ple del Parlament Europeu (PE) i va sorgir, en el debat de l'estat de la Unió, com un antídot a la crisi de credibilitat que viu el bloc comunitari, sobretot entre els més joves.

Després de la clatellada del Brèxit, en ple auge dels populismes o les crítiques a la polèmica gestió de la crisi migratòria, "Europa està sota pressió" i cerca nova "energia", va reconèixer el líder dels populars europeus, Manfred Weber, en una declaració d'intencions per reconquerir "els cors" dels europeus.

La Comissió Europea (CE) ha rebut la idea i la considera "valenta" i "ambiciosa", però ha d'analitzar els seus costos, possibles fonts de finançament i la seva "viabilitat administrativa", va afirmar la comissària de transport, Violeta Bulc, a l'hemicicle.

Bulc va proposar "d'estudiar variants", probablement menys costoses: llançar "una loteria" amb un nombre significatiu de bitllets gratuïts, crear grups específics de població per al sorteig o un concurs obert a tots els joves de fins a 25 anys amb un premi "substancial" a "les millors idees concretes de mobilitat juvenil".

Totes idees menys oneroses que la del PPE, que a partir del 2018 voldria regalar, sense excepció, un passi a aquest popular periple ferroviari a tots els europeus (ciutadans o residents legals) el dia de la seva majoria d'edat.

30 països des de 175 euros

El passi d'Interrail és vàlid a 30 països, 23 Estats membres més Macedònia, Montenegro, Bòsnia, Sèrbia, Turquia, Suïssa i Noruega. Per als joves (76% dels beneficiaris) el cost oscil·la entre 175 i 422 euros, encara que també hi ha bitllets per a adults (de 277 a 977 euros en funció del nombre de dies i la classe) i per a jubilats (de 241 a 880 euros).

Als països de la UE que no formen part de la connexió ferroviària d'Interrail –Estònia, Letònia, Lituània, Xipre i Malta– el regal cobriria el preu de qualsevol altre mitjà de transport utilitzat per viatjar, com el ferri o l'autobús.

Per finançar l'estada dels viatgers, els eurodiputats populars animen les localitats i regions a proposar "iniciatives d'intercanvi", com classes d'idiomes i altres activitats culturals, de manera que els joves amb menor poder adquisitiu hagin d'invertir el menys possible.

Època de retallades

La totalitat de l'import del bitllet no té per què sortir de la butxaca europea –segons va plantejar Weber, podria finançar-se en cooperació amb les companyies ferroviàries–, però la viabilitat del projecte planteja dubtes en un context de crisi i retallades pressupostàries.

El cost del programa podria ascendir a 1.900 milions d'euros, segons el diari belga De Standaard, que recull les crítiques de l'eurodiputada nacionalista flamenca de l'N-VA, Anneleen Van Bossuyt, que va qualificar la iniciativa d'"artifici propagandístic".

Per a d'altres, la iniciativa és un bon ham per conquerir els joves com ja ho ha fet el programa Erasmus, del qual s'han beneficiat més de cinc milions d'europeus en gairebé trenta anys. Precisament, la CE va anunciar al setembre que concedirà 200 milions d'euros més a aquest programa d'intercanvi per al període 2017-2020.

En qualsevol cas, el mer debat pot animar molts a comprar algun d'aquests passis i amb això incitar a utilitzar la xarxa ferroviària europea, en la qual la UE ha invertit 23.400 milions d'euros entre 2007 i 2013 i espera destinar 29.900 milions per al període 2014-2020.

També pot ser un al·licient per fomentar l'intercanvi cultural –un de cada quatre europeus no parla cap llengua estrangera– i que el "bitllet gratis" sigui només una excusa per despertar en molts la curiositat per Europa.