L'emoció que senten unes quantes persones quan aconsegueixen una de les joguines més cobejades del moment no són una cosa a passar per alt. Es tracta dels Labubu, concretament el Labubu "rare special", una figura de col·lecció amb aspecte de criatura estranya i encantadora a la vegada, originària de Hong Kong. Milers de joves, especialment dones, estan immerses en la febre pel Labubu, decorant les seves bosses amb aquestes figures i compartint-les a Instagram o TikTok.

@blind.box.usa Use the UV Light to check on the right foot of Labubu and Authentic logo will glow. Each Labubu will have different picture on their foot. #popmartglobal #Popmart #Labubu #labubuthemonsters #labubuhavetheseat #authentic ♬ LA LA LAND (Part 1) - Official Sound Studio

Què és el Labubu?

El Labubu, part de la col·lecció The Monsters creada per l’il·lustrador hongkonguès Kasing Lung, s’ha convertit en el nou símbol de tendència i estatus social, seguint la línia de personatges asiàtics icònics com Hello Kitty o Sonny Angel. La seva popularitat ha provocat escenes caòtiques: cues, compradors acaparant existències, i fins i tot actes violents i bogeria col·lectiva. La seva venda en “caixes sorpresa” fa que els consumidors repeteixin la compra buscant la figura desitjada, i alguns exemplars es poden acabar revenent per internet, per acabar fent-se amb el més desitjat. Alguns costen entre 18 i 25 euros, però n'hi ha de preus més elevats. I la revenda, és clar, és lliure. 

Alguns experts ja parlen del fenomen dels kidults, adults que consumeixen productes pensats inicialment per a nens. Aquest mercat mou milers de milions i és especialment potent en la moda, amb marques com Miu Miu o (di)vision incorporant peluixos a les seves col·leccions.

@xupes In our Labubu era 💅 #labubu #bagcharms #labubuthemonsters #birkinbag #hermesbirkin ♬ original sound - lukeing.good

Estètica peculiar

L’atracció pel Labubu no només resideix en la seva estètica peculiar i 'una mica terrorífica', sinó també en la seva capacitat per generar connexions socials. Moltes persones utilitzen aquestes figures com a mitjà per expressar la seva personalitat i iniciar converses.  Aquesta estètica de l’objecte petit i peculiar que personalitza accessoris de luxe s’ha anat popularitzant. Celebritats com Rihanna, Dua Lipa i Lisa de Blackpink llueixen Labubus en les seves bosses de disseny, aportant una dimensió juganera a peces de gran valor. Això segueix la tradició de Jane Birkin, que als anys vuitanta decorava la seva famosa bossa amb cartells, perles i altres objectes personals.

Tot i que Labubu és diferent d’altres peluixos populars com Jellycat o Squishmallows –ja que la seva aparença pot semblar esgarrifosa–, això en realitat n’incrementa l’atractiu. Joshua Dale, expert en “cute studies”, argumenta que les persones busquen formes de tendresa alternatives, més interessants i expressives, i que aquestes figures poden tenir un efecte terapèutic, aportant felicitat i alleujament emocional en un món estressant, recull el The Independent.

@vanessa.h.lopez Let’s unbox the whole set of the new labubu the monsters big into energy V3 series. I really want the secret!!😭 #asmr #asmrsounds #asmrvideo #asmrtiktoks #labubu #labubuthemonsters #labububigintoenergy #labubuhaveaseat #labubumacarons #labubuunboxing #bigintoenergylabubu #popmart #popmartunboxing #popmartblindbox #blindbox @POP MART US SHOP @POP MART US Localshop @POP MART US ♬ original sound - Vanessa Lopez

Aquest fenomen transcendeix edats i gèneres. A més de dones joves, homes de negocis al Japó comencen a portar peluixos i accessoris com a forma d’expressió discreta. Per a molts, portar un Labubu ja no és només una qüestió de moda, sinó un acte de connexió, identitat i, sobretot, una font inesperada de felicitat quotidiana.

Imitacions i Labubus falsos

Però amb l’èxit també arriben les imitacions. L’auge del fenomen Labubu ha provocat una onada de falsificacions, tal com va passar anteriorment amb altres figures de col·lecció com els Sonny Angels. Aquestes rèpliques, sovint de qualitat inferior, s’han començat a trobar amb facilitat en molts establiments, especialment en basars xinesos de diverses ciutats, on s’ofereixen a preus molt més baixos que els originals. Tot i que per a alguns col·leccionistes aquestes còpies no tenen cap valor, per a altres són una manera accessible d’entrar en la tendència. Tanmateix, la proliferació de falsificacions ha fet augmentar la vigilància entre els compradors més exigents, que busquen garantir l’autenticitat de les seves figures a través de botigues oficials o canals de confiança.

@elviajedeivan Queréis que siga abriendo labubus? 😱🎁🙊 #Labubus #UnboxingLabubus #LabubusExperience #LabubusUnboxing #SorpresasLabubus #LabubusLovers #LabubusAdictos #LabubusTikTok #LabubusFans #CajaSorpresaLabubus #UnboxingSatisfactorio #DescubreLabubus #LabubusRevealed #LabubusTime #LabubusViral #UnboxingTrendy #LabubusMoment #CosasDeLabubus #AbriendoLabubus #unboxingsorpresa ♬ sonido original - Iván Gálvez✈️ El viaje de Iván

El paper del 'soft power' en joguines i estètica

La fascinació global per figures com els Labubus o els Sonny Angels no és només una qüestió de moda passatgera, sinó també un reflex del soft power o poder tou cultural –el poder d’influència d’un país a través de la cultura, les idees i l’estètica, més que no pas per la força o l’economia– que exerceixen països com el Japó o la Xina a través de la seva estètica i iconografia popular. Aquests petits personatges, aparentment insignificants, tenen la capacitat de despertar emocions, crear comunitats i exportar valors i identitats culturals més enllà de les seves fronteres.

La seva presència massiva a xarxes socials i al mercat global ha fet que aquestes joguines esdevinguin símbols d’un estil de vida i d’una sensibilitat compartida, contribuint així al prestigi i la influència cultural de les seves nacions d’origen. Però aquest mateix poder simbòlic ha anat acompanyat d’un increment notable de les falsificacions, una conseqüència directa de la demanda creixent i de la voluntat d’accedir-hi a qualsevol preu, tal com es pot comprovar amb la seva aparició en basars i punts de venda no oficials.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!