Un jurat federal a Miami, Florida, ha declarat a Tesla, empresa de cotxes elèctrics d’Elon Musk, responsable d’un accident que va causar la mort d’una dona, i ha condemnat al fabricant a pagar una indemnització de 329 milions de dòlars a la família de la víctima i a un supervivent que va quedar ferit. Els fets van passar al 2019, i va estar implicat un Tesla Model S equipat amb el sistema de conducció autònoma Autopilot. El jurat va determinar que Tesla és parcialment responsable del xoc en el qual va morir Naibel Benavides León, de 20 anys, i va resultar greument ferit el seu xicot, Dillon Angulo. La indemnització es va dividir en 129 milions de dòlars en danys compensatoris i 200 milions en danys punitius per a les víctimes. Els advocats dels demandants, que havien sol·licitat 345 milions de dòlars, van afirmar que aquest va ser el primer judici relacionat amb la mort per negligència d'un tercer a causa de l’Autopilot. Els experts alerten que aquesta sentència, si bé és recurrible, pot animar a altres litigants a presentar demandes contra el fabricant de vehicles elèctrics.
Accident en el 2019
L'accident va ocórrer el 25 d’abril del 2019, quan el conductor del Tesla, George McGee, que conduïa el seu Model S 2019, a aproximadament 100 km/h, es va distreure per a recollir un telèfon mòbil que li havia caigut i no va rebre advertiments suficients del sistema sobre senyals de stop ni del semàfor, xocant contra una camioneta Chevrolet Tahoe estacionada on estaven les víctimes, que es trobaven dempeus al costat de la camioneta, en la vorera. Es va considerar que Tesla va dissenyar l'Autopilot per a autopistes d'accés controlat, però va permetre el seu ús en altres vies sense restriccions, i que la tecnologia del vehicle no va alertar correctament sobre la situació que va portar a l'accident. “Tesla va dissenyar Autopilot només per a autopistes d'accés controlat, però deliberadament va triar no restringir que els conductors ho usessin en altres llocs, juntament amb Elon Musk dient-li al món que Autopilot conduïa millor que els humans”, va afirmar Brett Schreiber, advocat dels demandants, en un comunicat. “El veredicte d'avui representa justícia per la tràgica mort de Naibel i les lesions que va sofrir Dillon durant tota la seva vida”, va afegir.
In 2022, Elon Musk predicted all human code could be replaced by AI in Tesla's self-driving software. This approach materialized two years later with FSD v12.
— ELON CLIPS (@ElonClipsX) November 1, 2024
“The thing that's happened over time with respect to Tesla Autopilot, is that the neural nets have gradually absorbed… pic.twitter.com/W7E8w3bChr
Un precedent perillós per la companyia
Aquest cas és el primer en el qual Tesla rep una sentència desfavorable relacionada amb la mort causada pel seu sistema de pilot automàtic, i podria obrir la porta a més demandes contra la companyia per incidents similars. Tesla, que ha anunciat que apel·larà la decisió, defensa que no és responsable de l’accident perquè McGee va xocar mentre buscava el seu cel·lular sense prestar atenció al camí i que el seu sistema de pilot automàtic està dissenyat per a conducció més segura, però els conductors han de mantenir sempre les mans sobre el volant i l’atenció en la carretera.
“Aquesta és la primera vegada que Tesla rep una sentència per una de les moltíssimes morts ocorregudes com a resultat de la seva tecnologia de pilot automàtic”, afirma el professor de dret de la Universitat de Marquette, Alex Lemann, qui en declaracions a la CNN alerta que la sentència és un “assumpte important” per les conseqüències que pot tenir en el futur. En aquest sentit, altres experts, com el professor d’enginyeria de la Universitat Carnegie Mellon, Philip Koopman, expert en tecnologia autònoma, destaca que el jurat va concloure que Tesla va contribuir a l’accident, malgrat que el conductor va actuar de manera irregular. “L'única forma en què el jurat podria haver dictaminat en contra de Tesla era trobant un defecte en el programari del pilot automàtic. Això és un gran problema”.
Elon Musk says Autopilot was not enabled in Tesla crash in Texas https://t.co/JnHP32kqv9 pic.twitter.com/jiirRJ1Mnx
— Phil LeBeau (@Lebeaucarnews) April 19, 2021
El veredicte ha impactat també en la percepció dels inversors, reflectit en una caiguda de les accions de Tesla de l'1,8% aquest divendres, després de conèixer-se la sentència. El veredicte d'aquest divendres suposa un gran revés per Elon Musk, que pot veure com es torcen els seus plans de convertir Tesla en el líder dels cotxes en la cursa de la conducció autònoma per a vehicles privats, així com en els robotaxis que planeja començar a produir l’any vinent. De fet, Musk ja va presentar en novembre de l’any passat els Cybercab, els taxis autònoms de Tesla, i en febrer havia assegurat que la companyia, amb seu a Austin (Texas), llançaria el seu servei de robotaxi sense supervisió en juny del 2025, previsions que no es van complir.
Com funciona l’Autopilot?
L'Autopilot de Tesla és un sistema avançat d'assistència a la conducció (Nivell 2 d'automatització) dissenyat per a ajudar al conductor mantenint la velocitat constant i adaptant-la al trànsit, així com mantenint una distància segura respecte a altres vehicles. A més, inclou funcions com centrat en el carril, canvis automàtics de carril, aparcament autònom i la capacitat de convocar el cotxe des d'un garatge o estacionament. El sistema usa una combinació de càmeres, radars i sensors que detecten i mesuren la distància a altres vehicles i obstacles, a més de llegir senyals de trànsit per a processar la posició del cotxe en la via. Quan s'activa, ajusta la velocitat i la direcció per a mantenir el vehicle en el carril i seguir el trànsit, podent realitzar maniobres com a canvis de carril i aparcaments sense intervenció humana, encara que requereix que el conductor estigui atent i llest per a prendre el control en qualsevol moment.

Tesla ofereix l'Autopilot bàsic de sèrie, i paquets opcionals com l'Autopilot millorat o la Capacitat de Conducció Autònoma Total, amb funcions addicionals i millores contínues del programari. No obstant això, el sistema està en fase Beta i no és completament autònom; el conductor és responsable i ha de supervisar sempre la conducció.