En ple debat a Europa sobre si s’han de retallar els vincles econòmics amb Israel arran de les seves accions a la Franja de Gaza, el país hebreu ha batut un nou rècord d'exportacions militars i els països del Vell Continent són els principals compradors. La xifra total s’alça fins als 14.795 milions de dòlars (uns 13.000 milions d'euros) el 2024, la qual cosa suposa una nova marca pel que fa a les vendes d’Israel a l’exterior. En aquest context, Europa representa el 54% del total. El Ministeri de Defensa ha revelat que en els últims quatre anys han anat de rècord en rècord, fet que, donada la pujada interanual del 13%, ha elevat el volum d'exportacions a més del doble que fa cinc anys.
Així doncs, el mercat israelià es troba molt lluny de notar les conseqüències polítiques de la guerra que va esclatar l'octubre del 2023 arran dels atemptats perpetrats per Hamàs, que van provocar una ofensiva a gran escala a la Franja de Gaza que persisteix avui i que ha portat països com Espanya a revisar diversos contractes pendents. Tot i això, el Ministeri ha tret pit del fet que prop del 57% dels acords són "megacontractes" superiors als 100 milions de dòlars, mentre que quant al tipus de producte exportat destaca, amb un 48%, la categoria de míssils, coets i sistemes de defensa aèria. Les vendes sobre tecnologia espacial, per part seva, es van disparar del 2 al 8%.
Així mateix, Europa es consolida com la destinació més compradora en l’últim any, passant en un any de representar el 35% de les exportacions al 54%. Ara bé, L’informe del Ministeri no especifica quins països són els seus millors clients. A banda del continent europeu, la regió d'Àsia-Pacífic se situa segona a la llista amb un 23%, seguida dels països que en el seu moment van signar els Acords d'Abraham per normalitzar relacions amb Israel, que sumen un 12%.
Davant de les xifres, el ministre de Defensa israelià, Israel Katz, ha celebrat que en aquest "difícil i complex any de guerra" el país hagi tornat a batre el seu rècord. Pel polític suposa una “tremenda fita” que no és casual, sinó que és un "resultat directe dels èxits" aconseguits al camp de batalla de Gaza, Líban, Iemen, Iran i en qualsevol altre escenari on hi ha “enemics”. "El món ha vist la força d'Israel i busca ser un aliat", ha destacat Katz, disposat a continuar consolidant la indústria de la defensa per "garantir la clara superioritat davant de qualsevol amenaça, en qualsevol lloc i en qualsevol moment", segons un comunicat.