L'Iran ha executat aquest dissabte dos presos condemnats a mort pel presumpte assassinat d'un agent de seguretat durant les protestes que sacsegen el país persa des de mitjans de setembre, la qual cosa eleva a quatre el nombre de manifestants penjats. Mohammad Mehdi Karami i Mohammad Hosseini han estat executats a primera hora d'aquest matí per l'assassinat d'un basiji (un milicià islàmic) el novembre durant les protestes desencadenades per la mort de Mahsa Amini, ha informat l'agència Mizan, del Poder Judicial.
Els dos joves de 22 i 20 anys respectivament van participar juntament amb altres "esvalotadors" en els "disturbis" de Karaj, ciutat propera a Teheran, a començaments de novembre, van intentar tallar l'autopista Karaj-Qazvin i van atacar agents de seguretat, segons Mizan. En les topades van matar a ganivetades el basiji Ruhollah Ajamian, delicte pel qual van ser acusades 16 persones, de les quals quatre han estat condemnades a mort.
Karami i Hosseini van ser arrestats el 5 de novembre i jutjats i condemnats a mort el 5 de desembre, després d'un judici de menys d'una setmana, segons Amnistia Internacional. El pare de Karami, que practicava karate, esport en el qual va guanyar nombroses medalles, va denunciar a mitjans iranians que les autoritats judicials no els havien permès elegir un advocat i que el lletrat seleccionat per a ells no responia a les seves trucades. Uns altres dos presos, Hamid Ghare-Hasalou i Hossein Mohammadi, han estat condemnats a mort per l'assassinat del basiji el 3 de novembre.
Quatre execucions
Les execucions de Karami i Hosseini se sumen a les de Mohsen Shekari i Majid Reza Rahnavard a començaments de desembre per la seva participació en les protestes que sacsegen el país. Aquestes execucions han provocat fortes crítiques internacionals, especialment des de països occidentals, que han demanat a l'Iran que posi fi als penjaments. Unes altres 26 persones han estat condemnades a mort per la seva implicació en les manifestacions, entre elles el jove de 18 anys Arshia Takdastan, que va ser sentenciat a la pena màxima fa dos dies.
L'Iran viu protestes des de la mort el 16 de setembre de Mahsa Amini després de ser detinguda per la Policia de la moral per no portar ben col·locat el vel, però han evolucionat i ara els manifestants demanen la fi de la República Islàmica fundada per l'aiatol·là Ruholá Jomeiní el 1979. Almenys 2.000 persones han estat acusades per la Justícia iraniana de diversos delictes per la seva participació en les mobilitzacions. Segons diverses ONG, més de 450 persones han mort en els últims mesos a l'Iran en les diferents manifestacions de protesta, que han estat reprimides amb contundència per la policia.