L’Iran desafia Trump i diu que controlarà l’estret Ormuz per sempre: “No tornarà al seu estat anterior”

L’Iran ha advertit aquest diumenge que l’estret d’Ormuz “no tornarà al seu estat anterior” després de la guerra i ha assegurat que la resta de països hauran d’acceptar les seves condicions en aquest estratègic pas marítim. El portaveu de la Comissió de Seguretat Nacional del Parlament iranià, Ebrahim Rezaei, ha expressat el seu “ferm suport” a les actuacions de la Guàrdia Revolucionària davant el que ha qualificat d’“enfrontament destructiu amb l’enemic nord-americà” i ha reivindicat la sobirania de Teheran sobre l’estret. “L’estret d’Ormuz no tornarà al seu estat anterior, i els altres no tindran més remei que acatar les ordres de l’Iran a l’estret”, ha escrit el dirigent en un missatge publicat a la xarxa social X.

Les declaracions de Rezaei arriben després que la televisió estatal iraniana afirmés que el trànsit per l’estret d’Ormuz continua requerint la coordinació amb la Guàrdia Revolucionària, reforçant el missatge de control de Teheran sobre aquest corredor estratègic. Segons aquesta informació, la ruta considerada més segura per als vaixells que entren al golf Pèrsic transcorre pel sud de l’illa iraniana també anomenada Ormuz, mentre que les embarcacions que en surten han de navegar pel sud de l’illa de Laraq. Les autoritats iranianes insisteixen que mantenen la capacitat de supervisar i condicionar el pas marítim per un dels punts més importants per al comerç energètic mundial.

La reobertura de l’estret d’Ormuz era una de les condicions indispensables del memoràndum signat per l’Iran i els Estats Units per obrir un període de negociació de 60 dies. L’altre gran requisit era l’aturada de les hostilitats, però aquest punt també ha quedat en entredit pels nous atacs creuats entre les dues parts. Les forces del Comandament Central dels Estats Units (CENTCOM) han confirmat en les últimes hores nous bombardejos contra objectius estratègics a la República Islàmica, que Washington justifica per la “contínua agressió” iraniana contra el trànsit marítim a l’estret d’Ormuz. 

Els Estats Units han advertit que mantindran la pressió militar sobre l’Iran si Teheran continua amenaçant la llibertat de navegació a l’estret d’Ormuz. L’ambaixador nord-americà davant les Nacions Unides, Mike Waltz, ha assegurat aquest diumenge que Washington atacarà infraestructures militars iranianes sempre que el règim mantingui accions contra el transport marítim internacional. “Si el règim iranià pensa per un segon que el president Trump es quedarà de braços plegats mentre l’Iran continua atacant el transport marítim internacional, s’equivoca molt”, ha afirmat en una entrevista a Fox News Sunday. Waltz ha insistit que els Estats Units “continuaran, militarment, si cal, enderrocant la seva infraestructura” mentre aquesta sigui utilitzada per “controlar il·legalment una via navegable internacional”.

Malgrat l’escalada militar, Washington assegura que encara manté oberta la via diplomàtica, tot i que admet que les negociacions amb Teheran es troben en un moment molt delicat. Waltz ha explicat que els contactes tècnics entre els dos països continuen i ha afirmat que Trump “sempre donarà una oportunitat a la diplomàcia”. Tanmateix, ha advertit que “la paciència del president no durarà per sempre” si l’Iran manté les seves amenaces i accions sobre l’estret d’Ormuz. “No penseu ni per un segon que el president Trump no deixarà totes les opcions sobre la taula”, ha remarcat l’ambaixador nord-americà, que ha insistit que la prioritat dels Estats Units és garantir que “l’Iran mai no tingui una arma nuclear”.