Nova condemna a mort a l'Iran. La Justícia del país ha sentenciat l'exviceministre de Defensa Alireza Akbari a la pena màxima acusat d'"espiar per als serveis d'intel·ligència del Regne Unit" en un dels casos "més importants d'infiltració" de la seguretat de l'Iran, segons ha anunciat aquest dimecres l'agència de notícies del Poder Judicial del país. Alireza Akbari va ocupar el càrrec de viceministre de Defensa durant el mandat de l'expresident reformista Mohamed Katami (1997-2005) i va ser detingut fa tres anys. Finalment, el tribunal l'ha condemnat per “espiar per a l'MI6”, el servei d'espionatge exterior britànic, encara que no es coneix quan es va dictar la seva sentència.
L'expolític, que té la doble nacionalitat britànic-iraniana, va apel·lar la sentència davant del Tribunal Suprem, però el recurs va ser rebutjat. Des del Ministeri d'Intel·ligència de l'Iran han descrit Akbari com "un dels infiltrats més importants dels centres sensibles i estratègics del país" per al Servei Secret d'Intel·ligència del Regne Unit.
Possible execució imminent
La dona d'Alireza Akbari, Maryam, ha explicat que un funcionari li va demanar que anés a la presó de Teheran per a una "última reunió", segons informa la cadena britànica BBC, que també exposa que el condemnat ha estat traslladat a aïllament, la qual cosa es considera un senyal d'execució imminent. Així mateix, la BBC Persian ha tingut accés a un àudio d'Akbari que assegura haver estat torturat i obligat a confessar "crims que no va cometre". Precisament, l'emissió d'aquest missatge al canal televisiu ha provocat la reacció de l'agència de notícies Mizan, que aquest dimecres ha confirmat primera vegada que el ciutadà ha estat declarat culpable d'espionatge i que el Tribunal Suprem ha rebutjat la seva apel·lació.
Més condemnes a mort
L'anunci d'aquesta nova condemna a mort té lloc enmig de les protestes que es viuen des de fa mesos a l'Iran després de la mort de Mahsa Amini, que va ser detinguda per portar el vel islàmic mal posat. De fet, Akbari no és l'únic cas de pena màxima en els darrers dies. Aquest mateix dilluns, la Justícia de l'Iran també va sentenciar a tres persones acusades de matar diversos membres de la Policia durant les protestes antigovernamentals per la mort d'Amini. Aquestes condemnes encara es poden recórrer, però el país persa ja suma un total de 17 persones sentenciades a la pena de mort arran de les mobilitzacions. De fet, quatre d'elles ja s'han executat, mentre que dues es troben a l'espera, ja que el Tribunal Suprem va rebutjar les apel·lacions presentades. Cal recordar que l'Iran és un dels principals països en nombre d'execucions, amb 246 el 2021.