En mig de l'escalada regional a l'Orient Mitjà, ens preguntem: la guerra arriba a Europa? El cas és que poc abans de la mitjanit d'aquest diumenge es van registrar explosions a Xipre, mentre que França, Alemanya i el Regne Unit han amenaçat d'atacar l'Iran, sumant-se així als Estats Units i Israel. Concretament, un dron va atacar la base britànica d'Akrotiri, ubicada a Limassol —la segona ciutat de Xipre—, una estona després que el primer ministre britànic, Keir Starmer, anunciés una participació més activa del seu país en els atacs contra el règim iranià i donés permís a l'aviació estatunidenca per fer servir algunes de les seves bases a la zona. 

🔴 Guerra a l’Iran, DIRECTE | Continuen els atacs a l'Orient Mitjà, última hora
 

En resum, París, Berlín i Londres —el denominat bloc E3— van trencar la seva equidistància inicial aquest diumenge i van advertir que es plantegen prendre mesures per destruir la capacitat de l'Iran de llançar míssils i drons per defensar tant els seus interessos com els dels seus aliats a l'Orient Mitjà. "Prendrem mesures per defensar els nostres interessos i els dels nostres aliats a la regió, potencialment permetent les accions defensives necessàries i proporcionades per destruir la capacitat de l'Iran de llançar míssils i drons en el seu origen", van indicar, en una declaració conjunta. I van afegir: "Hem acordat col·laborar amb els EUA i els aliats de la regió en aquesta qüestió".

El bloc E3, contra l'Iran

Els líders de tots tres països, Emmanuel Macron, Friedrich Merz i Keir Starmer, van condemnar els atacs "indiscriminats i desproporcionats" llançats per Teheran contra altres països, "inclosos aquells que no van estar involucrats en les operacions militars inicials dels EUA i Israel". "Els atacs imprudents de l'Iran han tingut com a objectiu els nostres aliats propers i estan amenaçant el nostre personal militar i els nostres civils a tota la regió". "Instem l'Iran a posar fi immediatament a aquests atacs imprudents", van afegir. Per exemple, un dron iranià va impactar contra un hangar militar francès al port d'Abu Dhabi, als Emirats Àrabs Units. A més, el règim dels aiatol·làs també ha atacat Qatar, Bahrain i Kuwait.

Fins ara, l'atac més important és el que s'ha registrat aquesta mitjanit a la base britànica d'Akrotiri, que tant la premsa com les autoritats locals han estat molt prudents a l'hora d'atribuir-lo o no a l'Iran. Ubicat al Mediterrani oriental, Xipre és el país de la Unió Europea més pròxim al conflicte. Moltes de les accions militars del Regne Unit al Pròxim Orient, com atacs als houthis del Iemen, s'han llançat des de l'illa. El portaveu del govern xipriota, Konstantinos Letymbiotis, ha confirmat "danys lleus", sense víctimes, i ha informat que l'executiu ha reunit el seu consell de seguretat nacional per avaluar la situació sota el comandament del president de la República, Nikos Christodoulides. "La informació que hem rebut a través de diversos canals indica que l'incident va involucrar un dron no tripulat, que va causar danys lleus", ha dit Letymbotis a les xarxes socials, i ha afegit que les autoritats van activar "immediatament" els protocols de seguretat després de les explosions i que encara avaluen la situació en coordinació amb el Regne Unit.

Espanya descarta atacar

El diari xipriota Cyprus Mail ha informat que les bases britàniques de l'illa, amb 3.000 soldats, han estat declarades "amenaça de seguretat", i s'ha ordenat tot el personal retirar-se a casa seva "allunyats de les finestres i posant-se a cobert rere mobiliari sòlid". La base d'Akrotiri, concretament, serveix a la força aèria britànica "i les seves instal·lacions de comunicació són un element important del desplegament britànic al llarg del món". La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha traslladat un suport "col·lectiu, ferm i inequívoc" a Xipre després de l'atac. "Tot i que la República de Xipre no era l'objectiu, vull ser clara: donem suport col·lectivament, fermament i inequívocament als nostres estats membre davant de qualsevol amenaça", ha expressat a les xarxes socials, després de conversar amb Christodoulides.

Des del govern espanyol, el ministre de Transformació Digital, Óscar López, ha assegurat al Cafè d'idees que l'Estat espanyol no seguirà els passos de França, Alemanya i el Regne Unit: "Nosaltres no participarem de cap acció militar. És perfectament compatible denunciar un règim odiós com és l'Iran amb no voler participar d'una intervenció militar que no té empara del dret internacional i que no condueix enlloc". Així mateix, el ministre ha apuntat que Espanya tampoc no prestarà ajuda logística a l'operació dels EUA: "Espanya no formarà part d'aquest atac, i en tot el que depengui de la decisió de la sobirania d'Espanya, Espanya no participarà en cap acció militar".
 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!