Estònia ha adoptat un enfocament innovador en l'educació, combinant l'ús actiu dels telèfons mòbils a l'aula amb la integració de la intel·ligència artificial (IA). Aquesta estratègia contrasta amb les tendències d'altres països europeus, com Anglaterra, on s'han imposat restriccions a l'ús dels dispositius mòbils a les escoles. El país ha llançat el programa nacional "AI Leap", que començarà el mes setembre de 2025. Aquest projecte proporcionarà a 58.000 estudiants i 5.000 professors accés gratuït a eines d'IA d'última generació.

Els estudiants de 16 i 17 anys rebran comptes personals d'IA, i els mestres rebran formació en ètica digital, aprenentatge autònom i equitat educativa. Aquest enfocament busca preparar els joves per a un futur laboral on la competència digital serà fonamental, tal com ressalta el The Guardian. 

Estònia i l'ús de les noves tecnologies

La decisió d'Estònia de permetre l'ús dels telèfons mòbils a l'escola es fonamenta en la creença que aquests dispositius poden ser eines poderoses per a l'aprenentatge i la participació cívica. La ministra d'Educació, Kristina Kallas, ha destacat que els telèfons mòbils són essencials per a la participació en processos democràtics, com el vot en línia. En lloc de prohibir-los, les escoles del país gestionen el seu ús de manera pragmàtica, permetent-los a l'aula quan sigui rellevant i restringint-los durant els descansos.

Aquesta política es basa en l'experiència prèvia d'Estònia amb el programa "Tiigrihüpe" (Salt del Tigre) de 1997, que va introduir internet a totes les escoles del país. Aquesta iniciativa va establir les bases per a una societat digital avançada i va posicionar Estònia com a líder en innovació educativa. El programa "AI Leap" és considerat el següent pas en aquesta evolució, amb l'objectiu d'integrar les eines d'IA de manera fluida en el sistema educatiu, destaca el mateix diari.

Estònia també ha establert col·laboracions amb empreses tecnològiques internacionals, com OpenAI, per proporcionar als estudiants accés a aplicacions d'IA de classe mundial. Aquesta associació posiciona el país com a model a seguir en la integració de la tecnologia en l'educació.

En resum, Estònia està adoptant un enfocament progressista i integrador en l'educació, combinant l'ús dels telèfons mòbils amb la implementació de la intel·ligència artificial per preparar els estudiants per als reptes del futur digital. Aquest model ofereix una perspectiva alternativa a les restriccions imposades en altres països i destaca la importància d'una educació adaptada a les necessitats tecnològiques actuals.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!