L’home que va apunyalar l’escriptor Salman Rushdie durant un esdeveniment literari a Nova York l’agost de 2022 ha estat condemnat a 25 anys de presó i cinc anys de llibertat vigilada per intent d’assassinat. Es tracta de Hadi Matar, condemnat pel jutge David Foley, del Tribunal del Comtat de Chautauqua, que ha imposat la pena màxima sol·licitada per la Fiscalia. A banda de la decisió d’aquest magistrat, Matar ha rebut una condemna addicional de set anys de presó i tres de llibertat vigilada per agressió en segon grau contra Henry Reese el moderador que acompanyava Rushdie en aquell moment. Ambdues penes es compliran simultàniament, de manera que Matar complirà un total de 25 anys de presó.
Durant el judici, que es va resoldre després de poc més de dues setmanes i amb un veredicte aconseguit en només dues hores pel jurat, Rushdie va testificar sobre els fets. Va recordar els “ulls ferotges” de Matar mentre l’envoltava un “llac de sang”: “Primer vaig pensar que m’estava colpejant, però eren punyalades”, va expressar. L’escriptor va perdre l’ull dret i part de la motricitat d’una mà a causa de l’atac. Posteriorment, va publicar el llibre Knife on descriu com l’ha transformat aquell succés.
Matar, que s’havia declarat no culpable i que no havia pres la paraula durant tot el procés, va qualificar Rushdie d'“hipòcrita” abans d’escoltar la sentència. Va dir que l’escriptor “vol faltar al respecte als altres” i que “vol assetjar els altres”, expressant el seu desacord amb això. L’atacant professa l’islam xiïta, però es desconeix fins a quin punt va actuar motivat per la fàtua que el 1989 va emetre el règim iranià contra Rushdie per la seva novel·la Els versos satànics.
A més, Matar té pendent un altre judici federal per, suposadament, haver brindat ajuda material a la milícia xiïta libanesa Hezbollah. Durant el procés, Matar es va acollir al seu dret a no declarar i es va limitar a transmetre a la premsa un parell de proclames a favor de la causa palestina. La seva defensa va argumentar que el cas només havia prosperat per l’“alt perfil” de la víctima i que Matar mai va intentar assassinar l’escriptor, ja que va utilitzar un ganivet i no una arma de foc o una bomba.
Més de 12 punyalades
L’atac va tenir lloc el 12 d’agost de 2022, quan Matar va apunyalar Rushdie més d’una dotzena de vegades en 27 segons durant un acte públic a la Institució Chautauqua, a Nova York. L’escriptor va ser hospitalitzat i es va sotmetre a una intensa rehabilitació.