Volaven a prop del vol que transportava els jugadors del Chapecoense, periodistes, equip tècnic, acompanyants i personal del vol. Sebastian Upegui, copilot del vol d'Avianca, ha explicat el seu testimoni en un àudio que posa els pèls de punta.

"De sobte, [el pilot] va dir a la controladora que 'sol·licitem prioritat per procedir a la pista perquè tenim problemes de combustible'", comença el relat. Però encara no s'havia declarat en emergència. El pilot insistia assegurant-li que "tenien problemes de combustible". Al vol d'Avianca, li van canviar, llavors, el rumb. 

"L'altre avió ens va passar pel costat, molt ràpid", explicava, i continuava: "Vam veure els llums de l'avió quan estava baixant". Va ser en aquell moment quan la controladora va decidir declarar-lo en emergència. L'avió ja començava a baixar. Ràpid. Ella els deia que havia perdut el seu senyal al radar i va demanar-los que procedissin al localitzador i que informés del problema. El pilot va dir-li que 'no', "que ara també tenien una fallada elèctrica total". 

"Ajudi'ns, vectors per procedir a la pista". En aquell instant, es va tallar la comunicació. "No van contestar més". Ella "els demanava que responguessin, se li va trencar la veu", relata el copilot de l'altre vol. "Nosaltres ens vam posar a plorar a l'avió, però ens tocava seguir volant".

La comunicació, assegura, va durar uns dos minuts. "Demanaven ajuda tota l'estona". Però "la comunicació es va tallar i ja".

L'àudio transcrit

 

"Quan vam demanar permís, ens van dir que el descens eren 19.000 peus, estàvem a 20.000. Quan vam baixar a 19.000, aquest avió estava per sobre nostre i, de sobte, va dir a la controladora que sol·licitem prioritat per procedir a la pista perquè tenim problemes de combustible. No és va declarar en emergència.

La controladora va dir-li que teníem un problema, mentre el pilot deia que procedim perquè tenim problemes de combustible. Van començar a baixar i la controladora ens va ficar a un rumb i l'altre avió ens va passar pel costat molt ràpid. Vam veure els llums de l'avió quan estava baixant. La controladora va declarar-lo en emergència quan va començar a baixar perquè tenia problema de combustible, ella va dir-li que procedís al localitzador i que informés del problema. Ell va dir que no, que ara també tenien una fallada elèctrica total.

La controladora va dir que no el tenia en contacte radar. Ajuda! Deia, vectors per procedir a la pista! Tren abaix, ajudi'ns! I nosaltres callats. La controladora va dir-li que llavors es trobava al radar i jo estava fent força per ells, pensant que arribin! Ajudi'ns, vectors per procedir a la pista i allà es va acabar la comunicació i la controladora els demanava que responguessin, se li va trencar la veu.

Nosaltres ens vam posar a plorar a l'avió, però ens tocava seguir volant. La controladora plorant i plorant per la freqüència. No van contestar. La comunicació va durar dos minuts, demanaven ajuda tota l'estona. Es va tallar la comunicació i ja. Es van declarar en emergència i una fallada total elèctrica."