Un submarí de les Forces Armades argentines, el ARA San Juan, va desaparèixer el passat dimecres 15 de novembre mentre realitzava exercicis de vigilància de pesca il·legal al Golf de San Jorge. La última comunicació de la nau, on viatjaven 44 persones, va tenir lloc a 240 milles (346 quilòmetres mar endins).

No es va tenir constància de la desaparició fins dijous, quan el Comandament Naval de Trànsit Marítim va posar en marxa el dispositiu de recerca, en el qual participen efectius internacionals de Brasil, els Estats Units, el Regne Unit i Xile, entre altres.

Rastregen sense èxit la zona on va desaparèixer el submarí, tot i les senyals d’emergència

Tal com confirmen fonts oficials, fins la nit de dissabte els equips de rescat havien rastrejat un 80% de la zona on es va perdre la vista del navili. El rastreig del 20% restant s’està efectuant a les profunditats del mar.

Ahir, el ministeri de Defensa argentí va declarar que havien detectat set trucades d’emergència prop del lloc de la desaparició del submarí, que creuen que podrien provenir de la tripulació.

El Departament ha assegurat, però, que les necessitats bàsiques de les persones que es troben al submarí estan cobertes, donat que la nau porta queviures suficients com per subsistir 15 dies més dels estipulats per al viatge. “Aquí no hi ha un tema per preocupar-se de la supervivència per aigua, menjar o aire” ha indicat el portaveu de l’Armada argentina, Enrique Balbi.

Les autoritats argentines no descarten cap hipòtesi

Les autoritats de l’Argentina han declarat no conèixer encara els motius de la desaparició del ARA San Juan, i no descarten cap hipòtesis. No obstant això, Balbi ha informat que es podria tractar “d’un problema de comunicació” o “una apagada de les bateries”.

També  s’ha indicat que el clima no era bo: “el mar estava molt brau, amb onades altes, i és possible que (el submarí) hagi buscat una major profunditat i per això va perdre el contacte”. De fet, les condicions meteorològiques no han millorat gaire i el rescat s’està complicant, a causa dels forts vents i el moviment de l’aigua.

El submarí desaparegut, una de les obres més complexes de la indústria naval

El ARA San Juan va ser construït l’any 1985, i entre els anys 2007 i 2014 el Complex Industrial i Naval Argentí (Cinar) va dur a terme el que es considera com “una reparació de mitja vida”, la qual cosa es considera una de les obres més complexes de la indústria naval: van posar a punt tots els sistemes clau del submarí i es van realitzar uns 635 treballs entre els quals destaquen un replacat i la reparació integral de les 960 bateries que el fan funcionar.

Després de les reparacions, el navili va tornar a navegar.

Es comencen a identificar els 44 tripulants desapareguts

Tot i que les autoritats argentines s’han negat a proporcionar la identitat dels 44 tripulants desapareguts dins l’embarcació, les famílies de 13 d’ells han publicat en els seus comptes de xarxes socials informació sobre els desapareguts.

Entre els 13 identificats es troba la primera dona en posar-se al comandament d’un submarí a Amèrica Llatina, Eliana Maria Krawczyk.

El papa Francesc “resa” pels tripulants del ARA San Juan

El Papa Francesc va reiterar ahir la seva preocupació per la tripulació del submarí i va declarar que “resa per les persones de la tripulació del submarí militar argentí del qual s’ha perdut el rastre” després del tradicional rés de l’Àngelus davant de milers de persones congregades a la plaça San Pedro de Roma.

Dissabte el pontífex va enviar un missatge a l’ordinari militar argentí Santiago Olivera per alentir els esforços per trobar el navili de l’Armada: “El papa Francesc assegura la seva fervent oració pels 44 tripulants de l’ARA San Juan, que es troba desaparegut des del passat dimecres i li prega que li faci arribar als seus familiars i a les autoritats militars i civils d’aquell país la seva proximitat en aquests moments difícils”.