Minuts abans de l'accident, l'avió d'Egyptair estavellat aquest dijous al mar Mediterrani va emetre senyals d'alerta de fum. Així ho han confirmat avui els investigadors francesos, que han explicat que l'aparell "va emetre missatges que indicaven que hi havia fum a la cabina poc abans que s'interrompessin les comunicacions i això, segons un portaveu de l'Oficina d'Investigació i Anàlisi, vol dir que va haver-hi foc.

Aquests senyals s'emeten de manera automàtica a través d'un sistema denominat ACARS, però aquesta novetat en la investigació de l'accident "no permet treure, de moment, cap conclusió sobre les causes de l'accident" perquè és imprescindible trobar les restes de l'avió per poder determinar les causes.

Ahir, les Forces Armades d'Egipte van trobar una part d'un cos entre els seients de l'avió i els objectes personals dels passatgers, en unes operacions de recerca en què participen avions britànics, francesos, italians i un de nord-americà.

Objectes personals dels passatgers i restes de l'avió d'Egyptair / EFE

Els fets

L'Airbus A320 ha desaparegut aquesta matinada en un vol que feia el trajecte París-El Caire (MS804) quan només feia un quilòmetre que havia entrat a l'espai aeri egipci i es trobava a 11.000 metres d'altura, sobre dos quarts de tres de la matinada.

El ministre grec de Defensa ha explicat que a les 23.48 hores la torre de control de l'aeroport d'Atenes ha indicat a l'avió la ruta que havia de seguir per anar cap a l'espai aeri egipci i deixar enrere el grec. Però a les 00.27 hores, la torre de control va provar de posar-se en contacte altra vegada amb l'Airbus per donar-li el vistiplau a sortir de Grècia i no va aconseguir parlar amb el pilot.

Deu minuts més tard arribava un senyal que demanava rescat i només va trigar quatre minuts més a enlairar-se un avió C-130 de les Forces Aèries per començar la recerca.

A l'avió –construït el 2003– hi viatjaven 66 persones a bord, entre elles, un nadó, dos nens, set persones de la tripulació i tres efectius de seguretat. El pilot tenia experiència. Comptava 6.275 hores de vol. 

Les famílies dels passatgers van ser traslladades a prop de l'aeroport de El Caire, en una sala de crisi provisional on els rebien metges, traductors i més personal per cobrir tots els serveis necessaris.

L'avió va sortir de París a les 23.04 hores i tenia previst arribar a El Caire a les 3.15 hores. A les 00.26 es va produir un escalfament de la finestra al mateix temps que s'identificava fum al lavabo. Un minut més tard es va detectar fum a la zona carbònica, a les 00.28 un escalfament a la finestra, a les 00.29 l'últim avís i a les 00.33 es perdia del tot el contacte.

L'any d'Egyptair: un segrest i un accident

La companyia Egyptair ha estat a la primera plana de la premsa internacional dues vegades aquest d'any.

Primer va ser el segrest d'un vol domèstic que volava des d'Alexandria fins a El Caire. Després de sis hores d'estar retinguts, cap passatger va patir mal i l'incident només va quedar en un bon ensurt.

El segon ha estat aquest dijous, quan l'Airbus A320 d'Egyptair ha desaparegut amb 66 persones a bord.