Hem de viatjar a la DO més petita de Catalunya, a la DO Alella (Barcelona), per conèixer la Mireia Pujol-Busquets Guillén, segona generació del celler Alta Alella. El seu pare, Josep Maria Pujol-Busquets, va plantar-hi la primera vinya l’any 1991 i, el 2001, va sortir al mercat la primera anyada.
Fa molt poques setmanes, el celler va organitzar un esdeveniment per premsa i restauradors on, pare i filla, presentaven una nova d’identitat: Alta Alella canvia de nom i, a partir d’ara, serà Art Laietà. Aquest nom té unes intencions clares: l’associació de la producció del vi amb l’art i la reivindicació de l’origen de l’elaboració del vi a Alella, ja que la seva història és anterior als grecs i als romans. El vincle de la Mireia amb el vi va començar de ben petita, perquè va créixer envoltada d’ampolles, tant per part de la seva mare, que regentava una botiga de vins a Badalona, com per part del pare, que és enòleg i va treballar en diferents projectes fins a la creació d’Alta Alella: un celler situat tan a prop de Barcelona que, des de les seves vinyes, s'albira la ciutat comtal.
La Mireia es va llicenciar en biologia i, gràcies a una beca, va començar a treballar a les Nacions Unides en temes relacionats amb el medi ambient i l’agricultura. Un cop finalitzada aquesta experiència, torna per compaginar la feina a Alta Alella amb el màster d’Agricultura Ecològica que estava cursant. L’any 2010 l’acaba i se’n va a Suïssa, a un centre d’investigació on, d’entre altres especialitats, s’investiguen varietats resistents a la sequera i a les malalties de la vinya.
Després marxa a Califòrnia 6 mesos a treballar en un celler i, en tornar cap a casa, li encarreguen la gestió de Mas Igneus, un celler situat a Gratallops que, en aquells moments, era propietat de la família. A la vegada, es matricula al CETT per obtenir el títol de sommelier. Com si tot això fos poca cosa, l’any 2012 s’inaugura El Celler de les Aus. Un nou celler dins del celler ja existent a Alella, on elaboren vins naturals sota aquesta marca. Tant la Mireia com el seu pare han apostat sempre per l’ecologisme, la innovació i la mínima intervenció.
Quan li demanem a la Mireia com veu el seu futur, respon que, sens dubte, continuaran amb el projecte iniciat: apostant pel territori, seguir plantant i recuperant vinya i continuar amb la investigació de les varietats resistents a les malalties i al canvi climàtic. Quan li hem demanat un vi, ho ha tingut clar: Laietà Brut Nature 2020, cupatge de pansa blanca, chardonnay, pinot noir i una mica de macabeu, que parla d’aquest sòl tan característic d’Alella que és el sauló, d’acidesa, de salinitat i del Mediterrani. Un Cava que rendeix homenatge al llegat del món del vi d’Alella, ja que als ibers ja elaboraven vi en aquesta zona i eren anomenats laietans.
Laietà pretén reivindicar origen, artesania i història, tant pel nom com pel disseny de l’ampolla, amb la seva forma allargada, que imita a la que va crear el Celler Cooperatiu d’Alella, fundat l’any 1907. Si teniu alguna petició i voleu que aprofundim en altres grans personatges del món del vi català, us llegim en comentaris!
