Hi ha un gest molt senzill que molta gent passa per alt quan es prepara un cafè a casa, com ho és remenar-lo abans de beure’l. Sembla una acció menor, gairebé automàtica, però en el món del cafè d’especialitat cada vegada es parla més d’aquesta tècnica perquè pot canviar força la percepció del sabor. La idea és tan simple com remenar el cafè acabat de fer durant uns deu segons abans de fer el primer glop. No cal afegir sucre, ni llet, ni cap ingredient extra. Només cal moure’l una mica perquè tot el que hi ha dins la tassa s’integri millor. I és precisament aquí on moltes persones descobreixen que aquell cafè que trobaven massa amarg, massa àcid o massa pla pot resultar molt més equilibrat.
Amb un moviment senzill s'aconsegueix que el gust del cafè millori molt
El que passa dins la tassa és més important del que sembla
Quan el cafè acaba de sortir de la cafetera, no sempre queda perfectament homogeni. A la superfície poden quedar alguns olis naturals que concentren aromes, però també part de l’amargor. Al fons, en canvi, poden acumular-se petits sòlids o compostos que aporten cos i intensitat. Això fa que el primer glop no sempre representi realment tot el cafè. Pot semblar més agressiu, més àcid o més amarg del que serà uns minuts després. Remenar-lo ajuda a repartir millor aquests elements i fa que la tassa tingui un gust més uniforme des del principi.

També hi ha un altre factor clau: la temperatura. Quan el cafè està molt calent, el paladar percep pitjor alguns matisos i pot exagerar certes notes. Remenar durant uns segons ajuda a igualar una mica la temperatura dins la tassa i fa que el sabor sigui més fàcil de llegir. Per això en algunes cafeteries d’especialitat es parla d’aquest gest com una manera de desbloquejar el cafè. No és màgia, sinó una forma de fer que aroma, cos, acidesa i dolçor apareguin més ben integrats.
També funciona amb cafès senzills de casa
El més interessant és que aquesta tècnica no només té sentit amb cafès cars o molt especials. També es nota en un cafè de càpsules, en una cafetera italiana o en un cafè de filtre fet a casa. En aquests casos, remenar pot ajudar encara més perquè moltes vegades el resultat és irregular. La primera part que cau a la tassa no sempre té la mateixa concentració que l’última, i això pot fer que el gust quedi descompensat.
Amb deu segons de cullera, el cafè acostuma a semblar menys dur, una mica més dolç i més aromàtic. No vol dir que un cafè dolent es converteixi en extraordinari, però sí que pot millorar clarament la manera com es percep. També és útil si es pren sol i sense sucre, perquè ajuda a reduir aquella acidesa inicial que a moltes persones els molesta.
Així doncs, abans de pensar que un cafè necessita sucre o que no t’ha sortit bé, potser val la pena provar aquest gest. Remenar-lo deu segons no costa res i, en molts casos, pot ser suficient perquè el cafè tingui un gust molt més rodó, equilibrat i agradable.