Ismael Salamanca Guillen (Barcelona, ​​1993), conegut a xarxes socials com a Ismael Cocinillas, és un apassionat de la cuina. Amb ànims de reinventar els productes del negoci familiar La Botiga del Pollastre, va començar a publicitar els seus productes a les xarxes i la jugada li va sortir rodona. Els seus plats van entrar a les cases de moltíssimes persones, fins al punt que avui ja compta amb més de 2 milions de seguidors a les seves xarxes socials. Ara, ha publicat el seu primer llibre Con mucha hambre y poco tiempo. ElNacional.cat entrevista l'Ismael Cocinillas per conèixer més profundament aquest cuiner i descobrir els entrellats del llibre gastronòmic de moda del moment.

La relació del temps i la cuina

L'influencer gastronòmic català explica que el llibre representa la seva evolució des que va començar a les xarxes socials, fins al dia d'avui. "Era una cosa que tenia pendent de fer i, per fi, ja ha vist la llum. Estic molt content que hagi passat", anuncia. Sobre el perquè del títol del llibre, confessa que volia transmetre que el fet de cuinar no ha de ser realment difícil, "ja que es poden preparar coses molt bones en poc temps".

Precisament sobre aquesta qüestió, l'Ismael Cocinillas defensa que es pot cuinar, en poc temps, productes de molta qualitat. "Les millors receptes normalment tenen pocs ingredients, ja que això fa que els ingredients ressaltin molt més i tinguin més sabor i, per tant, més protagonisme.

La diversió i la senzillesa com a ingredients principals

Però són realment fàcils de vendre els llibres gastronòmics? Hi ha alguna clau que en faciliti l'èxit? El cuiner de La Botiga del Pollastre creu que depèn de l'enfocament que hi donis. "Primer és imprescindible analitzar la necessitat en el sector i la clau és que sigui fàcil de llegir, senzill de seguir la recepta i, sobretot, donar-hi un toc de diversió per apropar la cuina a la gent de casa", relata. Afegeix que, en el seu cas particular, està molt content de com s’està acollint el seu llibre, ja que abans que sortís a la venda ja havien tret la segona edició.

ismael cocinillas
L'influencer gastronòmic català compta amb més de 2 milions de seguidors a les xarxes 

Més enllà dels ingredients, un altre aspecte clau és el com. "Amb la meva experiència a les xarxes socials, he après el que agrada a les persones, la qual cosa m’ha facilitat tenir una idea del que les persones busquen quan volen menjar alguna cosa ràpida i bona. Per tot això, hi he volgut incloure una mica de tot. D'una banda, receptes per a la gent més saludable, d'altres per als amants del formatge i receptes també de xup-xup, així tothom està content", descriu l'influencer gastronòmic sobre les passes que ha seguit a l'hora de preparar el llibre de receptes.

Preguntat per la seva recepta preferida i la que eliminaria ara, admet que el risotto exprés és una meravella. Diu que és molt fàcil de cuinar i que, per aquest motiu, impressiona de tan fàcil que és que estigui tan bona. Per contra, reconeix que no en trauria cap: "Crec que el món necessita totes i cada una d'aquestes receptes". "Aquesta experiència m'ha resultat molt agradable i, especialment, em satisfà veure que a la gent li estigui agradant tant. He anat evolucionant i potser faria unes altres receptes, però ja es veurà si hi ha un segon volum i si aquest surt a la llum", avança.

La influència de la pandèmia

"El fet d'estar tant a casa durant la pandèmia em va fer veure una necessitat efervescent a la meva botiga. Això em va portar a començar a fer receptes amb els productes de l'establiment familiar. La cuina sempre m'ha agradat des de petit i vaig poder dedicar-hi més temps i, d'aquesta manera, donar-me a conèixer a les xarxes socials amb els meus vídeos", posa en relleu l'influencer que ara compta amb 575 mil seguidors a l'Instagram, quasi un milió i mig de seguidors a TikTok i més de 300 mil seguidors al seu canal de YouTube.

Precisament, ell creu que la pandèmia ha contribuït al fet que la tradició de la cuina no es perdi a les cases de la gent. Opina que en els darrers anys, i sobretot durant els mesos que vam estar tancats a casa, les xarxes socials han ajudat a potenciar l'amor als fogons i que les persones mantinguin la seva activitat i passió per la cuina. Fins i tot, en els més petits. 

Guanyar popularitat, però sense allunyar-se dels orígens

"No, jo segueixo treballant a la botiga tots els dies i no em vull allunyar dels meus orígens ni del negoci familiar. En els meus moments lliures és quan preparo els vídeos que publico als diferents comptes de les xarxes socials, perquè el temps principal el dedico a La Botiga del Pollastre. Per molt que pugui evolucionar el meu contingut, tinc clares les bases originals i és el que vull mantenir".

Destacar en l'àmbit de la gastronomia no és fàcil i la competència és ferotge. L'Ismael Salamanca explica que "al final, la clau és ser tu mateix. Jo no sé si em diferencio molt del que ja existeix, però crec que les meves receptes són fàcils i la meva manera d’explicar-les és molt propera".

Sobre el públic al qual es dirigeix, ell es justifica dient que són receptes per a tothom, sense distincions. "Això sí, m'agrada apropar-me als joves i fer un contingut més enfocat per a aquesta franja d'edat". La cuina no té una edat mínima o màxima, o això defensa l'Ismael: "Si t’agrada la cuina és igual l'edat que tinguis. Pot ser que no t’agradi, però si t’atrau una recepta perquè és divertida i és fàcil de fer, t’animes a fer-ho i potser descobreixes que sí que t'agrada la cuina, però no ho sabies perquè no ho havies provat".