Als bars i restaurants, la feina dels qui són darrere la barra o atenent taules no és gens senzilla. Es necessita una gran dosi de paciència, sacrifici i contenció emocional, perquè cada jornada és una autèntica muntanya russa: hi ha clients que agraeixen el servei amb un somriure i altres que, al contrari, descarreguen el seu mal humor en els qui els atenen. Enmig d'aquest context, hi ha una frase que els treballadors de l'hostaleria asseguren no suportar més: "El client sempre té la raó". Un lema que durant anys s'ha repetit com si fos una veritat universal, però que avui molts cambrers consideren injust, desgastador i, sobretot, completament fals.
La frase que cal deixar de dir en bars i restaurants
Una treballadora anomenada Mari Luz Herrera ha posat veu a aquest sentiment en un vídeo que s'ha tornat viral a TikTok. Amb un to directe i alliberador, comença dient que necessitava deixar anar el que portava guardat després d'anys d'aguantar males formes. I ho fa carregant contra aquesta expressió que tantes vegades ha servit d'escut per als qui creuen que pagar un compte els atorga carta blanca per tractar malament els altres. "Si us plau, senyors, el que va inventar la frase que el client sempre té la raó es va coronar", diu, amb ironia i cansament. Perquè no, els clients no sempre tenen raó, i l'abús verbal i la falta de respecte són molt més freqüents del que alguns imaginen.
😳 El costum als restaurants que hauria d'estar prohibit: "Algú ho havia de dir"

Herrera recalca que en l'hostaleria, com en qualsevol sector, hi ha treballadors amb més do de gents i altres de més seriosos, però això no justifica que certs clients es comportin de manera maleducada, prepotent i ofensiva. I llança una crítica contundent: molts pensen que, per gastar-se vint euros, tenen dret a cridar, humiliar o descarregar la seva frustració en qui els atén. La realitat és que pagar per un servei mai hauria de ser sinònim de poder faltar al respecte, i menys encara quan darrere de cada safata o cada comanda hi ha una persona que treballa sota pressió constant.
Darrere de cada safata i cada comanda hi ha una persona que treballa sota pressió constant
La situació s'agreuja amb el fenomen de les ressenyes a Internet, que han canviat per complet les regles del joc. Abans, un client descontent només podia queixar-se a l'encarregat, però ara n'hi ha prou amb deixar una mala valoració a Google o Tripadvisor per danyar la reputació d'un local. I el pitjor, segons Mari Luz, és que moltes d'aquestes crítiques són exagerades o directament falses, malgrat que alguns empresaris encara les prenguin com a veritats absolutes. Això genera un cercle viciós en el qual els cambrers pateixen el maltractament en el moment i després la por del que s'escrigui a la xarxa, convertint el seu treball en una càrrega psicològica que va més enllà del cansament físic.

El rerefons d'aquesta denúncia és clar: l'hostaleria viu una crisi profunda. Als baixos salaris i a les jornades interminables se suma la creixent falta de respecte de part dels clients, que erosiona la vocació dels qui un dia van triar aquest ofici. "Per això la gent no vol treballar en hostaleria", resumeix Herrera, reflectint la frustració de milers de treballadors que senten el mateix. Quan acaba el seu vídeo amb un "Ho havia de dir i ho he dit", no parla només per ella, sinó per tota una generació de cambrers que estan cansats de somriure mentre suporten actituds que ningú no hauria de normalitzar.