La Garrotxa, una regió encantadora situada a la província de Girona, és coneguda pels seus paisatges exuberants i la seva rica història. Entre les seves meravelles naturals, es troba un lloc únic i ple de misteri: la Mina dels Bandolers. Per endinsar-se en aquesta aventura, la ruta comença passant per la casa del Molí Vell d'Hostalets d'en Bas, un punt de partida encantador que convida a descobrir els secrets que aguaiten més endavant. També pots començar la teva aventura des d'una petita zona d'aparcament situada a l'entrada del camí. Tot i que pots arribar-hi amb cotxe, recorda que és una via restringida només pels veïns, així que hauràs de deixar el vehicle en aquest petit espai, amb capacitat per a uns 5 cotxes. L'aparcament es troba just després de l'Ermita de Sant Simplici.

🥾 Una de les millors rutes que pots fer aquesta Setmana Santa: un dels millors paissatges de Catalunya

🏘️ Descobreix el poble medieval dels Pirineus que sembla tret d'un conte de fades

Després de passar una masia a uns 5 minuts de l'aparcament i de creuar el corriol, gira cap a la dreta, abandonant el Camí Ral (que serà el teu retorn) i continua pel marge del riu. Trobaràs marques verdes als arbres que t'orientaran. El camí segueix durant uns 10 minuts pel costat esquerre del Torrent del Puig.

Continua pel camí que serpenteja lleugerament al costat del riu fins a arribar a una passarel·la que condueix a la banda dreta d'aquest. Després de 5 minuts, arribaràs a la Font de les Fogoses, situada al costat esquerre. Aquesta font és a la penombra, oferint una vista espectacular del Torrent amb la llum que es filtra entre els arbres. L'aigua és potable i accessible si el cabal és baix.

Segueix pel costat dret del riu fins a arribar a una petita gorga amb una gran pedra plana. El camí s'enfila cap a l'esquerra, així que hauràs de travessar el riu de nou. El terreny esdevé més difícil, especialment si ha plogut. Al cap de 15 minuts, arribaràs al Gorg Negre, amb una cascada impressionant i una paret còncava característica.

Continua fins al Gorg de l'Olla, on el camí es complica amb dues cordes per facilitar la pujada. Malgrat tot, és una parada obligada, probablement per un bany. Un cop superat aquest tram, cal travessar el riu i continuar fins a arribar a un mirador excepcional de la Vall d'en Bas, ideal per a un esmorzar o dinar.

Després de tornar al bosc, arribaràs al Salt de l'Hostalot, un salt d'aigua espectacular sense gorg. Travessa el riu de nou i continua fins a arribar a la Font de les Marrades, on podràs tornar a agafar el Camí Ral al principi de la ruta. En aquest punt surt un petit corriol que ens portarà fins a la Mina dels Bandolers, un passatge de més de 51 metres de llarg. És una formació d'esquerdes a les muntanyes catalanes, coneguda pels excursionistes i envoltada de llegendes. Malgrat no ser molt mencionada en la literatura espeleològica, és visitada per turistes i afeccionats a la natura. Té 51 metres de llarg i 4 metres de desnivell màxim, amb una segona escletxa paral·lela de 10 metres.

Mapa de la ruta de la Mina dels Bandolers

Com sempre, aquí tens el mapa de la ruta perquè el puguis seguir per no perdre't per la muntanya.