Hi ha moltes persones amb por a agafar un avió. Malgrat ser menys perillós que viatjar en un cotxe, la sensació de perillositat es multiplica per a molts viatgers quan trepitges un avió. Pot ser per l'elevat nombre de metres al qual volen els avions o per les maniobres que fan trontollar tot l'avió. De fet, quan l'avió trontolla més és quan passa pel mig d'una tempesta, fet que fa augmentar la sensació de perillositat per a l'avió. Així mateix, amb la tempesta molts viatgers es poden preguntar: pot caure un llamp sobre el nostre avió? A la secció estiuenca, La Gandula d'ElNacional.cat us ho expliquem. 

🥳 Com a mínim has de viure un cop a la vida aquestes festes d'estiu arreu del món


🚪 Els 4 escape rooms de Barcelona millor valorats d'on no voldràs sortir encara que sigui aquest l'objectiu
 

Un fet comú i poc perillós

La realitat és que sí. De fet, succeeix diàriament, malgrat que això no vol dir que sigui perillós. De fet, és quelcom comú, ja que al cel hi ha infinitats de tempestes que estan en marxa. En cada moment hi ha desenvolupades més de 1.500 tempestes a tot al món i hi ha una mitjana de 70 llampecs per segon. Això ja implica que la probabilitat que un llamp doni en un avió és bastant pobre. Concretament, s'ha calculat que l'impacte d'un llampec en un avió succeeix aproximadament en cada 1.000 hores de vol.

També és rellevant on pot caure el llamp i les seves probabilitats. De fet, les parts amb més possibilitats que hi caigui un llamp són el radom, l'entrada als motors, la sortida i a les puntes de les ales de l'avió. Així mateix, el moment més procliu perquè un avió rebi un llamp és quan està volant entre els núvols i quan plou.

La conducció de l'electricitat, clau

Altres elements a tenir en compte és que l'antiguitat de l'avió no afecta les probabilitats que rebi l'impacte d'un llamp, mentre que els avions protegits amb el sistema HIRF, una forma de blindatge, tenen un percentatge de possibilitats del 2% de patir un error electrònic per un llamp. 

De fet, un avió és resistent a un llamp perquè condueix l'electricitat, actuant com una gàbia de Faraday. Per això, si caigués un llamp en un avió, apreciaríem que el llamp entra per una punta de l'avió i surt per l'altra sense afectar l'interior, és a dir, als passatgers i la maquinària.

Tal com hem dit abans, els accidents d'avió provocat per un llamp són molt improbables. De fet, fa més de 50 anys de l'últim accident provocat per un llamp. Això també és degut a les millores dels sistemes de combustibles que són menys inflamables o a la millora de l'estructura del mateix avió, que porta instal·lats descargadors estàtics que estableix un punt de sortida controlat per a l'electricitat. A més, els cables i els equips acostumen a estar protegits.