Fins fa pocs anys, Caló des Moro era un petit paradís a Mallorca: una cala de poc més de 20 metres de longitud, aigües turqueses, sorra blanca i silenci. Avui, aquell somni mediterrani ha esdevingut un malson col·lectiu, víctima d’un èxit tan massiu com perillós. Les xarxes socials han convertit aquesta petita joia del municipi de Santanyí en un símbol d'allò que pot passar quan el turisme, els algoritmes i la vanitat digital s'ajunten.

🏖️ Estat de les platges a Barcelona i Catalunya en temps real | ESTIU 2025
 

Col·lapse turístic en una cala de 100 persones

Amb una capacitat estimada per a 100 persones, Caló des Moro ha arribat a rebre, segons l’Ajuntament, fins a 4.000 visitants en un sol dia. El flux és tan exagerat que hi ha cues per baixar i pujar a la platja, embussos a peu i embussos amb vehicle: 1.200 cotxes al dia arriben a acumular-s'hi als voltants. Això provoca retencions, tensió veïnal i un deteriorament visible del paisatge.

El consistori ha reaccionat com ha pogut: va eliminar tota referència a la cala de la seva web oficial i ha fet una crida pública als mitjans de comunicació i operadors turístics perquè deixin de promocionar-la. Però la realitat va per una altra banda: les xarxes la continuen fent viral. Influenciadors, parelles de postureigs i viatgers "inspiracionals" hi continuen arribant en massa.

"Cap a ca vostra!": el clam local contra el turisme de masses

Un vídeo recent a Instagram, publicat per un usuari conegut com a @el_hombre_mas_rico_del_mundo, mostrava l’estat actual de la platja: desenes de banyistes amuntegats, sense espai per estendre-hi una tovallola ni respirar. Les reaccions no es van fer esperar.

«Hauria de ser només per a residents... que se'n vagin a l'Arenal, els guiris», escrivia un usuari.
«Jo soc de Mallorca i mai hi he anat. És massa petita i es peta», deia un altre.
«Abans era un paradís... ara és com fer cua a un supermercat», comentava una usuària amb nostàlgia.
Altres ho deien més cru: «Borregos», «És una vergonya», «Això és una plaga», «No hi vaig ni que em paguin». Entre la ràbia i la ironia, el malestar és evident.

 

D’on surt aquest col·lapse a la platja Caló des Moro? 

La resposta a aquest fenomen no és cap misteri: l’efecte Instagram. Una imatge preciosa compartida milers de vegades, una recomanació viral en un blog de viatges, un vídeo amb música tendra i paisatge idíl·lic... i la conseqüència és automàtica: milers de persones volen exactament la mateixa foto, al mateix lloc, des del mateix angle.

«La gent està malalta per dir que hi ha estat. Quina pena», comentava una veïna. D’altres van més enllà i a les xarxes socials reclamen mesures dràstiques: «Entrada de pagament per als turistes», «Turisme regulat i menys influencers», comenten a la imatge publicada a Instagram.

La paradoxa: viure del turisme i no poder viure-hi

No tothom està d’acord amb demonitzar el visitant. Algunes veus locals matisen: «Sense turisme ens moriríem de fam», deia un usuari. «És fotut veure un lloc tan bonic fet malbé, però seria pitjor no tenir turisme». Altres parlen de solucions creatives: restringir l'accés a certes hores, fomentar el bany a altres cales menys conegudes o, simplement, anar-hi a l’hivern.

Però la imatge ja ha quedat gravada: una platja que va ser paradisíaca i que ara és símbol del turisme descontrolat. Potser el més trist no és que Caló des Moro estigui plena, sinó que ja ha deixat de ser especial. Perquè, com deia una altra veu a Instagram: «Si cal fer cua per veure el paradís, ja no és paradís».

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!