Situada entre les comarques valencianes de l'Alt Maestrat i l'Alt Millars, el Penyagolosa és el pic més alt de la província de Castelló i el segon de la Comunitat Valenciana, amb una altura de 1813 metres. Es troba dins del parc natural del Penyagolosa, declarat el 2006 per la Generalitat Valenciana, i dona nom al massís al qual pertany.

🚗 La ruta en cotxe des de Barcelona per a senderistes: 3 dies envoltats de muntanya i paisatges increïbles

🏰 La bonica ruta senderista que et porta a un castell medieval: només a una hora de Barcelona!

Aquesta muntanya rocosa està dividida en dues parts molt diferenciades entre si. La paret sud, un precipici vertical de gairebé 300 metres que és punt de trobada d'escaladors, i el vessant nord, molt més accessible i amb un pendent molt més suau. Aquesta última permet l'accés al cim d'una forma molt més assossegada: des d'un punt al qual es pot accedir per la pista (només vehicles autoritzats) que arrenca una mica abans de l'ermita o pel barranc de la Pegunta. Aquesta és la millor ruta per fer en família:

Del Santuari al pla de la Banyadera

Per a començar la ruta hem de dirigir-nos al Santuari de Sant Joan de Penyagolosa, un antic monestir i lloc de pelegrinatge on aparcarem el cotxe. Des del pàrquing, ja comencem a veure senyals, que ens indiquen el camí a prendre.

En pocs metres, arribem al Barranc de la Pegunta. Seguim la senda botànica, en gran part al costat d'un rierol. L'ascens comença per una senda de terra, que travessa un frondós bosc. Anem trobant pals informatius de les diferents espècies de plantes autòctones, que habiten el lloc.

A continuació, trobarem una bifurcació, amb dos camins que ens portaran al mateix destí. De totes maneres, la part esquerra és la més assequible per a tothom. Seguidament, travessarem la zona de la Banyadera. Una zona ombrívola i fangosa, per la qual sembla, que passa algun riu subterrani, que humiteja tota la terra.

Del pla de la Banyadera al cim de Penyagolosa

En poc menys d'una hora, arribarem a una esplanada, on ja es comencen a veure cartells que indiquen el camí final per afrontar l'últim tram de l'ascens. La vegetació comença a desaparèixer mentre arribem al petit refugi de la Caseta de l'Ombría. Comença un fort pendent, que estarà present fins a l'últim tram de pujada, on comença un continu zig-zag, que fa que el camí no sigui tan dur. Aquests últims metres, hem d'anar amb compte, ja que el terreny és de pedra solta.

A cada pas que donem, podem veure millor el cim del Penyagolosa. En una part del cim ens espera el vèrtex al qual ens podem enfilar, mentre que l'altra s'alça la petita caseta de les antenes. Entre les dues parts del cim, podem veure el canal que caracteritza a l'ascensió que es realitza per l'abrupte vessant contrari a la que nosaltres hem ascendit.

Del cim del Penyagolosa al Santuari

Després d'arribar al cim i gaudir de les vistes, comencem el descens de la mateixa manera que hem ascendit. En arribar al pla de la Banyadera ens desviarem del traçat seguit, per a continuar cap a la nostra esquerra en direcció a Mas de la Cambreta. Aquest recorregut és una mica més llarg, però és molt recomanable.

En arribar a Mas de la Cambreta haurem de girar a la dreta per descendir dirigint-nos cap a la Font de la Cambreta, deixant el camí que condueix al Barranc Fosc després de vorejar les cases. La sendera prossegueix fins al Santuari de Sant Joan de Penyagolosa de nou.