L’Anacá és una actriu argentina que fa anys que viu a Barcelona i que ha captivat TikTok amb un vídeo on comparteix algunes de les paraules catalanes que més li agraden. En un to divertit i entusiasta, explica com s’ha anat enamorant d’alguns termes que, per sonoritat, significat o impossibilitat de traducció, li resulten absolutament irresistibles. Paraules que, segons ella, tenen una música pròpia, una força expressiva que no troba en cap altra llengua i que han passat a formar part del seu dia a dia. Des de La Gandula d'El Nacional, volem compartir amb tots vosaltres aquestes paraules que enamoren.
💦 La piscina natural secreta de Catalunya que has de visitar almenys una vegada a la vida
🗣️ No t'amaguis! Aquestes 7 pistes revelen que ets català quan parles castellà
En una primera categoria, l’Anacá recull aquelles paraules que, senzillament, li agraden. Comença per “disbauxa”, una descoberta recent que la fascina: “És una mescla entre caos i festa”, diu, meravellada per la capacitat del català de condensar tanta energia en un sol mot. A continuació, se’n va cap a una de les paraules més celebrades de la nostra llengua: “xiuxiuejar”. La descriu com a “preciosa”, i assegura que “la paraula en si ja sona a xiuxiueig”. No li falta raó. També s’atura en la “sargantana”, un terme que compara amb el castellà lagartija, i es pregunta en veu alta: “no sona increïble?”.
@anacarolinaparisi 🧚🏼♀️ cuál es tu palabra catalana favorita? . . #CapCut #actriz #argentina #barcelona #catala #migrar #cultura ♬ sonido original - Anacá
Però si hi ha un grup de paraules que l’Anacá valora especialment, són aquelles que, segons diu, no tenen una traducció exacta al castellà. És el cas d’“enyorar”, un verb que considera molt més profund que trobar a faltar: “Té un punt nostàlgic, melancòlic…”, explica. És una emoció complexa que el català encapsula en un sol mot, i això li sembla meravellós. També destaca “badar”, que defineix com “una mena d’abstracció”, una desconnexió momentània de la realitat que costa de definir en altres idiomes. I, naturalment, no podia faltar “rauxa”, una de les paraules més icòniques del català, que l’Anacá interpreta com “un impuls que et porta a fer bogeries”. Una mena d’energia espontània que esclata sense previ avís.
Una altra paraula que la té fascinada és “gomet”. “Seria com sticker, però no del tot”, diu. I ho desenvolupa: “Són com adhesius de colors i formes geomètriques”. També parla de “fer caliu”, una expressió que considera “bonica”. La tradueix com “sentir-se a casa”, una sensació càlida i acollidora.
La protagonista d’aquest vídeo viral no és només una tiktoker amb gràcia: ella mateixa es defineix com una actriu migrant apassionada per les llengües i les cultures que li són alienes, com ho era, temps enrere, el català. Ara, però, l’Anacá ha convertit aquesta curiositat en una forma d’admiració. No només per les paraules i expressions que ha anat descobrint, sinó també per la pronunciació, que cuida amb un respecte gairebé militant. El seu català, com es pot veure al vídeo, és pulcre, natural i ben treballat. Respecta les vocals neutres, distingeix les esses sordes i sonores, i articula els sons característics de la nostra llengua amb una precisió que ja voldrien molts nadius.
La viralitat del vídeo ha estat immediata, i no només a TikTok: també ha corregut com la pólvora per la xarxa social X, on molts usuaris han volgut sumar-se a la conversa i compartir les seves pròpies paraules preferides en català. Els comentaris, com el mateix vídeo, respiren tendresa i complicitat. N’hi ha que aplaudeixen l’Anacá amb entusiasme: “Déu-n’hi-do, m’agrada molt”, escriu un usuari. D’altres hi afegeixen context lingüístic: “Enyorar només té un símil en gallec, que és morriña”, recorda un altre. Hi ha qui proposa noves paraules per afegir a la llista: “Patxoca també és difícil de traduir. Aixopluc, també és molt maca”. Altres, senzillament, s’emocionen amb la manera de parlar de l’actriu: “M’encanta com ho dius!”, exclama un usuari. I fins i tot hi ha qui aprofita per reivindicar noms propis com a mots estimats: “La meva paraula preferida és un nom: Meritxel. Si hagués tingut una filla, així s’hauria anomenat”.