La jubilació sol canviar completament la relació amb el banc. Desapareixen ingressos laborals, deixen d'utilitzar-se determinades targetes, es redueixen moviments i moltes necessitats financeres ja no són les mateixes. No obstant això, hi ha un hàbit que continua sent molt freqüent que es basa en mantenir productes contractats fa anys simplement per costum.

Comptes secundaris, targetes que amb prou feines surten del calaix, paquets de serveis associats o productes vinculats a etapes anteriors continuen actius en milers de llars. I el problema no sempre és tenir-los. El problema apareix quan comencen a generar costos sense aportar pràcticament res.

L'error no sol estar en els diners estalviats, sinó en el que continua contractat

Especialistes en finances personals fa temps que recomanen revisar periòdicament els productes bancaris quan arriba la jubilació. Un dels casos més habituals és mantenir diversos comptes oberts que abans tenien sentit per cobrar nòmina, separar despeses o treballar amb diferents entitats, però que anys després amb prou feines registren moviments.

jubilat tercera edat Europa Press

També apareixen targetes amb quotes de manteniment, assegurances associades, comptes vinculats a condicions antigues o serveis que requereixen complir requisits per evitar comissions. En alguns casos fins i tot es mantenen comptes pensats per a perfils laborals quan ja existeixen alternatives específiques per a pensionistes amb condicions diferents i menys costos.

Revisar no significa tancar-ho tot, sinó quedar-se amb el que realment es fa servir

Els experts no recomanen cancel·lar productes automàticament ni canviar de banc cada any. La idea sol ser més simple: revisar quins productes continuen tenint utilitat real i quins només romanen oberts perquè ningú els ha tocat des de fa anys.

El resum anual que les entitats envien amb comissions, interessos i despeses acumulades s'ha convertit precisament en una de les eines més útils per detectar aquestes situacions. Permet veure quants diners s'estan pagant realment per mantenir determinats serveis. A més, el mercat ha canviat molt i avui existeixen més opcions de comptes sense comissions o adaptats a ingressos recurrents com la pensió. Perquè moltes vegades l'estalvi no arriba per contractar alguna cosa nova. Arriba per deixar de pagar per productes que fa anys que estan oberts i que ja ningú recorda per a què servien.