Les matemàtiques sempre han estat allà per ensenyar-nos molt més que a sumar, restar o multiplicar. Gairebé tot el que ens envolta amaga una base de xifres i números. I els esmentats coneixements, si es dominen bé, poden fins i tot ajudar-te a guanyar la loteria. Et sona a broma? Els matemàtics David Cushing i David Stewart van demostrar com augmentar les teves probabilitats de guanyar la loteria amb un mètode únic. Volem ser generosos amb tu i explicar-te en què consisteix aquest truc matemàtic. Qui sap, potser aviat estàs destapant xampany amb els teus familiars i amics i besant un dècim de loteria.

💶 Els guanyadors de loteria més inusuals de la història: des de guanyar diverses vegades fins a morir després de fer-te ric
 

💰 7 falsedats sobre els Premis de la Loteria de Nadal que portes tota la teva vida creient-te
 

El mètode de la "geometria finita" que augmenta les teves possibilitats de guanyar la loteria

El més comú a l'hora de triar un bitllet de loteria és pensar en la data del naixement del teu fill, el teu aniversari o el dia del teu casament. Et sorprendrà saber que als experts en matemàtiques no els sembla bona idea comprar bitllets de loteria basats en dates importants perquè les possibilitats de guanyar es redueixen. T'expliquem llavors en què consisteix el mètode dels 27 bitllets o "la geometria finita" recolzat pels matemàtics David Cushing i David Stewart, pensat a priori per fer guanyar la Loteria Nacional del Regne Unit.

 

1. Invertir

Per aplicar aquest mètode hauràs de començar amb una petita inversió i comprar 27 bitllets de loteria, però compte perquè no et servirà apostar als teus números favorits ni dates d'aniversari ni els nombres aleatoris que et treuen a les màquines de loteria. Y per què 27 bitllets? Aquests matemàtics van descobrir que 27 bitllets és la quantitat mínima per guanyar algun premi.

2. Combinacions específiques

El que proposen Cushing i Stewart és apostar a combinacions específiques. Per exemple, crear només combinacions dels números de l'1 al 6, una altra de l'1 al 8, del 9 al 17, del 18 al 31, i així successivament.

3. Geometria finita

El truc es basa a aplicar l'anomenada geometria finita. Partint de la base triangular anomenada pla de Fano, es tracen en cada punt parells de números i aquests s'uneixen amb línies. En cada línia es genera un conjunt de sis números, que equivaldria a cada bitllet.

Fano plane.svg
Pla de Fano.

Són necessaris tres plans de Fano i dos triangles per generar 27 combinacions. Segons aquests matemàtics, triar els números jugadors basant-se en aquest model geomètric garanteix que almenys coincidiran dos números en un bitllet. Aquest mètode és aplicable per a jocs de 6 combinacions de números, com en la Primitiva. Les probabilitats de guanyar augmenten els 27 intents, però això no assegura que recuperaràs l'invertit.

Sembla que hi ha molta més lògica matemàtica que pur atzar darrere de guanyar la loteria, així que mai no està de més intentar aquests trucs i seguir alguns consells de guanyadors habituals, com jugar sempre als mateixos números, o elegir números per sobre del número 31, ja que molta gent elegeix per dates importants i jugar a jocs no tan populars. Et desitgem molta sort en la teva pròxima aposta.