L'avió és un dels mitjans de transport que desperta més pors als passatgers. La manca de coneixement sobre com funciona l’aparell i les sensacions que provoca volar generen inquietud a molta gent, la qual pot acabar desenvolupant aerofòbia. Per això, saber què implica volar pot, a banda d’aportar-nos coneixement, ajudar-nos a perdre’n la por. Una de les qüestions que sempre criden l’atenció quan pugem a l’avió és el fet que, en el moment de l’enlairament o de l’aterratge, la tripulació redueix la il·luminació de la cabina. Per què es fa això? Savina Paul, pilot comercial d’Airbus 330, ens en dona l’explicació lògica.

✈️ Dos trucs d'avió tan simples que et faran sentir com un geni a 10.000 metres: ridículament brillants
 

Per què apaguen els llums durant l’enlairament i l’aterratge d’un avió? La raó et sorprendrà

Tant l'enlairament com l'aterratge són els dos moments més crítics d'un vol, és a dir, quan hi ha més probabilitat d'accident, si bé el percentatge és molt baix. La pilot Savina Paul, en un vídeo difós a les xarxes socials, respon la pregunta de per què, precisament en aquest moment, apaguen els llums de la cabina, una qüestió que genera dubtes. La resposta, lluny del que molta gent pot pensar, no està vinculada a cap estalvi d'energia ni a un misteri sense sentit, sinó tot el contrari. "És perquè els nostres ulls s’adaptin a la foscor i poder evacuar més fàcil en cas d’emergència", exposa la pilot. I és que tenir la visió adaptada a la foscor pot ser clau en un moment de crisi, sobretot quan és de nit, a la vegada que permet veure amb més facilitat els senyals d'emergència, la il·luminació del passadís que ens condueix cap a les sortides, les quals també estan il·luminades.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Savina Paül (@savinapaul)

Altres curiositats aeronàutiques, segons la pilot

A banda, la pilot comercial també exposa el motiu pel qual als avions gairebé sempre fa fred, "sobretot si el vol és llarg i t’has assegut al costat de la finestra". Segons explica, això és perquè "la temperatura exterior és baixíssima i es transmet a través de les parets de l’avió". La solució, diu, "és portar sempre unes capes de més". 

I què passa amb el mode avió? Quan estem asseguts al nostre seient, sempre es demana que l'activem a tots els nostres dispositius, però per què? "Els mòbils que no estan en mode avió emeten senyals que poden interferir als equips de l’avió, provocant avisos d’errors falsos a la cabina de vol. Si no ens vols donar un bon ensurt, fes cas a la tripulació", diu. 

Si et fan por les turbulències, Paul també té una recomanació per a tu: "Asseu-te prop de les ales o prop de la cabina de vol". I és que, tal com explica la pilot, "a la cua de l’avió és on es nota més la turbulència". "I això és perquè el centre de gravetat sempre està situat una mica més endavant i no al centre i l’avió fa efecte palanca", afegeix.

La pilot comercial explica una última curiositat, que poca gent coneix. "Molts avions comercials no només transporten passatgers, sinó també flors tropicals, animals, medicaments, correus o, fins i tot, cadàvers". 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!