La calor excessiva pot ser un maldecap difícil de pal·liar, especialment quan ens trobem al carrer, lluny de la comoditat que proporciona l'aire condicionat o el ventilador de casa. És per això que, des de la Gandula d'ElNacional.cat, us proposem 5 refugis climàtics a Barcelona per protegir-vos de les temperatures excessives durant aquest estiu. A aquests racons hi trobaràs cadires o bancs per descansar el temps que necessitis, i aigua gratuïta. Tingues-los en compte quan surtis de casa en dies de calor intensa!

 🤔5 paraules en català que són castellanismes i no ho hauries dit mai: s'utilitzen sempre

Biblioteca Francesca Bonnemaison (Ciutat Vella)

Si et trobes passejant per la Rambla o redescobrint els carrerons de Ciutat Vella, una molt bona opció per fer una pausa és la Biblioteca Francesca Bonnemaison. Ubicada al carrer de Sant Pere Més Baix, 7, aquesta acollidora biblioteca serveix de refugi climàtic, però també d'espai cultural, on podràs gaudir d'activitats que inclouen teatre i poesia o perdre't entre els llibres d'una àmplia col·lecció de literatura feminista. A més, es troba en un pintoresc edifici construït entre els segles XVI i XVII, i catalogat com a patrimoni arquitectònic històric de la ciutat.

L'espai compta amb wifi, aigua per beure, lavabos i és accessible per a persones amb discapacitat física. Això sí, cal consultar bé els horaris d'obertura, ja que varien en funció del dia de la setmana. 

Espai amb jocs d'aigua al Parc de les Glòries (Eixample)

A la mateixa plaça de les Glòries s'hi pot trobar, una mica amagat entre els arbres, un espai ideal per a refrescar-se, sobretot si vas amb la canalla. Es tracta d'una instal·lació amb tubs que, un cop es prem el polsador, emeten una seqüència d'aigua que dura gairebé 5 minuts.

Aquesta àrea de joc, ideal per remullar-se, funciona amb aigua potable, així que no hi ha cap risc per a la salut dels nens. L'espai funciona de 10 a 13 h i de 17 a 20 h, i estarà actiu fins al setembre. Convé recordar que, mentre aquests espais amb jocs d'aigua —que també es poden trobar a Sant Andreu, Nou Barris, Horta-Guinardó i Les Corts— estan habilitats per al bany, no succeeix el mateix amb les fonts ornamentals, com és el cas de la que es troba a la mateixa plaça de les Glòries, molt a prop de la Torre Agbar. 

Jardins de Joan Brossa (Sants - Montjuïc)

On durant molts anys s'ubicava el Parc d'Atraccions de Montjuïc, avui trobem un gran refugi climàtic cobert de vegetació verda i frondosa. Els jardins de Joan Brossa inviten al passeig i al descans, però també al joc i a l'oci dels més petits. Disposa de quatre àrees de joc infantil i una de pícnic, a més d'un bar al qual es pot arribar des d'un petit accés a la part més alta dels jardins. 

La seva característica principal és la vegetació mediterrània, amb un gran nombre de coníferes, cedres, pins i xiprers. A més, val la pena aturar-se a contemplar les nombroses escultures que descansen en aquest espai, com la dedicada a l'escriptor Dante Alighieri o la del pallasso català Charlie Rivel. Si vols gaudir d'una passejada que combina història, biodiversitat i art, no dubtis a passar-te per aquests jardins, oberts de 8 a 21 h.

Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes (Les Corts)

Aquest privilegiat conjunt de monuments d'estil gòtic és, sens dubte, un dels refugis climàtics més històrics de la ciutat. Fundat a principis del segle XIV, actualment és un espai de calma i reflexió que comprèn l'església i un monestir ubicat entorn d'un extraordinari claustre de tres plantes. Dins del recinte, a més de trobar tranquil·litat i ombra, també podràs gaudir de pintures murals gòtiques i altres tipus d'obres d'art. Per altra banda, l'espai duu a terme una interessant agenda de visites, concerts, conferències i exposicions temporals.

L'entrada general al recinte té un preu de 5,20 €, tot i que el primer diumenge de cada mes l'accés és gratuït. Els dilluns està tancat. 

Parc de l'Oreneta (Sarrià - Sant Gervasi)

Caminar per aquest parc és, probablement, l'experiència més propera a trobar-se en un bosc enmig de la ciutat. Aquesta gran zona forestal que connecta Barcelona amb Collserola ofereix tot el que es pot esperar d'un espai a l'aire lliure: bones vistes de la ciutat, àrees de joc infantil, zones de pícnic, taules de ping-pong i, fins i tot, un petit tren que durant els caps de setmana permet als més menuts donar una volta pel parc, travessant ponts i túnels. 

També hi trobaràs una tirolina, llits de goma per saltar, estructures per escalar... Aquest és, sens dubte, l'espai ideal per passar un dia en família, resguardat sota l'ombra dels frondosos arbres que poblen tot el parc. A més, al costat mateix s'hi troben les piscines públiques de Can Caralleu, ideals per acabar de passar la jornada estival amb un bany refrescant. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!