El maig de 2021 es va inaugurar a Lugo, a l'autopista A-6, un túnel anomenat de Cereixal. Explicat així no sembla gran cosa, però no era un túnel qualsevol: es tractava d'un túnel amb cobertura de 5G, que permet enviar informació i avisos als conductors que circulin pel seu interior. Va ser el primer tram de carretera intel·ligent implantat a Espanya, i encara que el progrés no està sent ràpid, sí que és imparable. Les carreteres intel·ligents ja comencen a ser entre nosaltres... i transformaran la teva manera de conduir.
Què són exactament les carreteres intel·ligents
Des que romans, xinesos, maies i altres civilitzacions de l'Antiguitat van anar inventant les primeres xarxes de camins i carreteres, fins a les xarxes viàries d'avui mateix, hi pot haver hagut molts avenços tècnics, però en essència estem parlant del mateix: d'un aplanament del terreny de manera que el transport i els vehicles de l'època circulin el millor possible. Els materials, l'amplada, el manteniment, la densitat de la xarxa, depenia dels diners disponibles i de si el que circulava per allà eren carros, animals, persones o cotxes de combustió contemporanis. Però, amb més eficàcia o menys, feien el mateix. I això és el que està a punt de canviar amb les carreteres intel·ligents.
El túnel intel·ligent de Cereixal envia als vehicles informació sobre condicions meteorològiques, avisos d'obra o de vehicles lents, embussos i accidents, obstacles o vianants en la via, etc.
A l'autopista holandesa N329 van pintar el 2014 les ratlles de la carretera amb pintura recarregable d'energia solar: durant el dia l'emmagatzemava, i a la nit emetia llum i facilitava la conducció, fins i tot en els trams sense fanals ni llums de cap mena. Només va funcionar durant dues setmanes, és cert, perquè les condicions d'humitat van fer malbé la pintura. Però és una mostra de cap a on anem. I hi ha altres tipus de pintura dinàmica, que canvia de color o emet diferents tipus de llum depenent de les condicions ambientals, i avisa així si l'asfalt és humit o relliscós pel gel, per exemple.

Les empreses Repsol i Acciona estan desenvolupant un asfalt que pot autoreparar-se quan es deteriora. I en altres parts del món estan instal·lant trams de carretera amb càrrega elèctrica per inducció: en comptes de crear punts de càrrega per a cotxes elèctrics, creen carreteres que et carreguen el cotxe en circular per elles.
En resum: les carreteres estan deixant de ser les carreteres de tota la vida per convertir-se en alguna cosa més. Les carreteres intel·ligents transformaran per complet la forma en què conduïm i ens desplacem per elles.
Com canviaran la conducció les carreteres intel·ligents
Més seguretat viària
Aquest serà el més gran dels assoliments: reduir morts i accidents a la carretera. La Internet of things, la connexió 5G de sensors i càmeres amb els vehicles com al Cereixal, o com en el tram de gairebé 60 km d'autopista intel·ligent que s'inaugurarà a Biscaia el 2024, ho farà possible. En tindrem més i millors avisos del que ocorre a la calçada davant nosaltres i, eventualment, les carreteres tindran la capacitat de frenar els nostres vehicles de forma automàtica per evitar col·lisions.
Més eficiència de desplaçaments i menys embussos
Pot ser que encara estiguem lluny de les fileres de cotxes voladors automatitzats que solquen el cel de forma fluida i ordenada a les pel·lícules de ciència-ficció, però no som tan lluny que les carreteres intel·ligents ajudin a millorar el flux del trànsit, recomanant velocitats variables o ajustant els tempos dels semàfors depenent de les condicions.

Optimització del transport mercantil per terra
L'anterior no només afecta el trànsit particular quotidià, també afecta el comercial. Transportistes i camioners veuran les seves rutes optimitzades en temps real, les millors alternatives davant de problemes, i mitjançant el seguiment per satèl·lit, les empreses podran saber en tot moment com estan els seus conductors i on són les seves mercaderies.
Un trànsit menys contaminant
Trànsit és pol·lució. Aquesta equació ja ens la sabem. Però les carreteres intel·ligents poden transformar-lo en una opció sostenible gràcies als materials autoreparables, els materials reciclats, i la reducció d'emissions i temps de viatge en optimitzar el trànsit. Juntament amb els vehicles elèctrics i la possibilitat de carregar-los gratis mentre circules, la sostenibilitat emergeix com a resultat.
Encara falta molt perquè aquest futur sigui una realitat a la nostra xarxa viària, però ja ha deixat de ser un somni per convertir-se en realitat, ja existeixen els primers trams, ja s'estan dissenyant els següents. I d'aquí a unes dècades, els exemples de carreteres intel·ligents citats en aquest article semblaran tan petits i primitius com ara quan, des d'un AVE, llegim sobre el primer tram de ferrocarril Barcelona-Mataró.
🌳 Estàs compromès amb la sostenibilitat del nostre planeta? Nosaltres també. Per això et convidem a la nostra comunitat GreeN on podràs calcular la teva petjada de carboni i reduir-la plantant arbres.