La F1 es tracta d'un negoci emergent arreu del món i, a mesura que guanya seguidors, més països volen acollir-la. En aquest sentit, els circuits clàssics estan en perill d'extinció, mentre que la gran inversió de diversos països està farcint el calendari de traçats urbans.

Des d'aquest dimarts, Tailàndia és de manera oficial una nova amenaça per a Grans Premis com, per exemple, el que a partir de la pròxima temporada rebrà el nom de Barcelona-Catalunya. La cita a Montmeló s'ha conegut fins a l'edició d'aquest 2025, de manera oficial, com a GP d'Espanya, però amb l'arribada de Madring al calendari a partir de 2026, la denominació passa a referir-se a la cita a la capital espanyola. L'any que ve, doncs, Madrid i Barcelona coincidiran en el Mundial, però serà el darrer any de contracte entre el Circuit de Barcelona-Catalunya i la Fórmula 1 i, tot i que les negociacions per a la renovació avancen en la bona direcció, són moltes les propostes d'altres països per albergar un Gran Premi. En aquest sentit, la nova amenaça és Tailàndia, que tal com avança Reuters, presentarà un estudi de viabilitat per acollir un Gran Premi a partir de 2028 després de reunir-se amb el president i CEO de la competició automobilística més prestigiosa del món, Stefano Domenicali.

Stefano Domenicali aplaudiendo Bahrein / Foto: Europa Press
Stefano Domenicali, president i CEO de la Fórmula 1 / Foto: Europa Press

La potent proposta de Tailàndia i la possible renovació de Barcelona-Catalunya amb alternança

Mentre que, des de 2018, MotoGP aterra a Tailàndia en el traçat de Buriram, la F1 ho podria fer a Bangkok entre 2028 i 2032. Sens dubte, la possible aprovació del projecte tailandès suposa una amenaça, no només per al GP de Barcelona-Catalunya, sinó per a la resta de circuits que es troben en el seu tram final de contracte, així com per als nous Grans Premis que també volen formar part del Gran Circ.

En aquest sentit, una possibilitat més que real que es valora a les oficines del Circuit de Barcelona-Catalunya és la renovació amb alternança, és a dir, que el Circuit de Barcelona-Catalunya apareixi com una cita en el calendari, però no durant cada temporada, sinó de manera discontínua. Evidentment, des del traçat català es vol pactar per un nou contracte continu, però val a dir que un altre històric com Spa-Francorchamps ja ha anunciat que estarà a la F1 amb alternança a partir de 2026, acollint una cursa el mateix 2026, el 2027 i el 2029, però desapareixent el 2028 i el 2030. Tot i que Catalunya tractarà d'evitar-ho, la potent inversió de països com Tailàndia és un gran al·licient per a Liberty Media, propietària de la F1, que va tancar l'exercici 2024 amb un resultat net negatiu de 2.475 milions de dòlars. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!